Washington Black – Esi Edugyan

Sorbotrol 28 augustus 2019
Dit is het duizelingwekkende avontuur van de elfjarige Washington Black, die weet te ontsnappen aan zijn slavenbestaan en aan een ongekend avontuur begint, op zoek naar vrijheid. Wanneer Washington Black, een elfjarige slaaf op een suikerplantage in Barbados, de persoonlijke bediende van de excentrieke Titch Wilde wordt, krijgt hij de kans op een nieuw leven. Titch is bioloog, ontdekkingsreiziger en uitvinder, geobsedeerd door zijn creatie: de heteluchtballon. Maar de dood van een familielid vermorzelt zijn idealistische plannen en Washington komt in gevaar. Ze besluiten te vluchten, maar dan verdwijnt Titch. Washington moet zijn weg alleen zien te vinden, op zoek naar echte vrijheid.
Edugyan neemt je mee op een ongelooflijk avontuur, van de zengende rietsuikervelden van Barbados tot de ijzige woestenij van het Canadese Noorden, in haar bijzondere roman over identiteit, vrijheid, liefde en verlossing.

We volgen het leven van een 11 jarige slaaf op Barbados in 1830 tot hij in Londen woont in 1836 en een volwassen man aan het worden is, die probeert om zijn naam te laten voortleven door “Het Huis van de Oceaan”. Dit is een prestigieus project wat hij grotendeels zelf uitgedacht en berekend heeft. Het is een intrigerend verhaal waarbij je steeds wilt blijven doorlezen. Het is aan de ene kant een warm verhaal. Aan de andere kant blijft er altijd angst heersen. Angst en wreedheden. Het lijkt overal te bestaan.
Het verhaal begint prachtig. Het einde vind ik minder mooi. Het lijkt wat langdradig te worden.

Persoonlijk houd ik helemaal niet van historische boeken. Dit boek was een uitzondering. Prachtig. Ik heb me wel zitten verbazen over dingen die men in 1830 al kende. Zo noemde Washington in 1830 al dingen antiek, men kende in die periode ook al de waterstof, men at al harde crackers, en er waren bijvoorbeeld al brillen en kunstgebitten. Ook verbaasde ik mij er over dat de post toen al zo netjes werd rondbezorgd over de gehele wereld.
Daarnaast viel het me op dat Nederland ook nog een mooie rol speelde in dit verhaal. Hoewel er ook een opmerking in voorkomt in de trant van “illegale slaven handel uit Nederland”. Maar op pagina 41 wordt gesproken over een zelfontworpen telescoop van Titch: “Hij is natuurlijk gebaseerd op de mooie Hollandse modellen uit de zestiende eeuw, maar wel wat compacter, denk ik”. Een trots momentje!
Daarnaast reist Washington af naar Nederland en dwaalt hij door Amsterdam en verblijft hij in Haarlem.

Het boek krijgt van mij 4 sterren.

Meer recensies van Sorbotrol