Het échte begin

18 augustus 2019
Dit is het tweede boek van de reeks, en het eerste waar er een beetje vaart in begint te komen. Zoals ik al zei bij mijn eerste recensie, Boek 1 is meer een opwarmertje dan iets anders. Goed, je hebt al die problemen al wel met Drakenoog en Kazuki, maar al bij al is het nog redelijk kalmpjes aan naar de eindstreep. Het is pas in dit boek dat het algehele plaatje, dat de rest van de reeks zal bepalen en overheersen, duidelijk wordt: de strijd tussen twee machten onderling in Japan. En daar zit Jack, vanwege zijn achtergrond, recht tussenin.
De Japanse wereld en de levenswijze van de Japanners wordt verder uitgediept, en geloof me: Bradford graaft heel erg diep. Het komt niet vaak voor dat we zoveel worldbuilding voorgeschoteld krijgen. Je zou verwachten dat het na een tijdje allemaal wat veel wordt, maar dat is het gelukkig niet. In principe is het allemaal nogal straightforward, maar er worden gewoon veel 'voorbeelden' en situaties gegeven die samenhoren, en door die verschillende invalshoeken op hetzelfde probleem/verschil krijg je een beter en duidelijk beeld over hoe Japan nu in elkaar zit.
Opvallend is dat er een heel scala aan uiteenlopende personages in zit: personages waar je de muur van op loopt, personages die je niks doen, personages die je shipt, personages die je niet shipt, en personages die je aangenaam vindt. En er is ook een goed evenwicht tussen neven- en hoofdpersonages, eigenlijk.
Grappig trouwens dat we hier zo'n beetje dingen te weten komen over ninja's, in deze drie boeken. Ik weet al wat er later komen gaat, dus het is leuk om te zien hoe er hier over ze gesproken wordt.
En het zijn ook goede vertalingen. Dit is een duovertaling (voor de leken: gemaakt door twee vertalers samen) en hun namen zeggen me eigenlijk niets. Waarschijnlijk zijn het een paar mensen die voornamelijk ander, niet-YA-werk doen, maar hun vertalingen lezen vlot. Er is hier een daar een beetje overdaad aan 'nou', maar dat is maar één klein dingetje, en je ziet het dan nog zoveel, dat ik daar maar geen aandacht aan besteed.
7,5/10

Meer recensies van