Echt niet de moeite buiten de Mark Stevens reeks.

Tommy Verhaegen 27 maart 2024
Van Felix Thijssen ben ik beter gewoon. Al krijgt hij het voordeel van de twijfel, mogelijk is dit een essentieel onderdeel van de reeks over Mark Stevens.
Het boek heeft eigenlijk maar een klein SciFi gehalte maar is des te meer een (her)interpretatie van een bijbelverhaal. Vandaag zou dat zelfs heel erg aktueel en controversieel zijn, gezien de gebeurtenissen in Gaza en Israel.
Thijssen benadrukt het verschil in mentaliteit tussen mensen over een periode van duizenden jaren - maar eigenlijk valt vooral de traditionele Arabische mentaliteit op: de Joden bezetten een stad (Jericho) en doden mannen, vrouwen en kinderen die er al leven, zonder onderscheid.
De hoofdpersonages - zonder de Joden mee te tellen, die spelen enkel in dit deel mee - uit de groep rond Mark Stevens leren elkaar beter kennen en dat zorgt voor een aantal verrassingen. De Alma en De Persoon blijven ondoorgrondelijk maar de Alma geeft enkele geheimen prijs en blijkt op het einde zelfs "chanteerbaar".
Geen humor, geen spanning, weinig echte SciFi elementen buiten ruitmeschip en tijdreizen, gelukkig ook niet woke, een beetje romantiek maar wel op een rare manier of gewoon pure lust/seks, een zicht in de psychologie en de domheid/blindheid van de fundamentalistische gelovige en toch nog een boel aktie.

Meer recensies van Tommy Verhaegen