Opvolger Cyberboy

Ton Jansen 08 november 2021
Bij het eerste boek en ook bij de opvolger van Tanja de Jonge, onder meer van De moord op Queen -T. en enkele andere jeugdromans, moet ik altijd denken aan Boy 7 van Mirjam Mous. Dat is misschien niet helemaal eerlijk. Thematisch hebben deze boeken overlap, inhoudelijk niet. Maar toch ... ! Het is overigens raadzaam om eerst Cyberboy te lezen, zodat je als lezer vertrouwd raakt met de personages. Bjorn is na een ongeluk veranderd in een halve robot en er wordt door de wetenschap jacht gemaakt op hem. Zijn trouwe vriend Kevin heeft nog contact - heimelijk- en als Bjorn vermist is gaat Kevin , vergezeld van Anne en Joris , op zoek en ontdekt allerhande mysterieuze zaken. Het verhaal is toegankelijk geschreven, behoudens de soms wetenschappelijke verklaringen. Die eisen wat meer leeservaring. Het is spannend, maar nou ook weer niet nagelbijtend, zoals ik in een andere recensie las. Het houdt de aandacht vast en kan - zeker voor schoolbibliotheken - een prettige aanvulling op de boekmaterialen vormen. Het zet ook aan tot denken over de maakbaarheid van de mens. Omdat Hebban werkt met een vijfsterrenbeoordeling: 3,5 ster voor deze technothriller van Tanja de Jonge. Schaal is wat beperkt. Een beoordeling van 1-10 nodigt uit tot meer nuance. Ja, en dan vind ik die van Mous toch weer aantrekkelijker. Dat heb je zo met tunnelvisie.

Meer recensies van Ton Jansen