We moeten vechten voor een betere wereld

Ton Jansen 06 maart 2024
Liz Kessler schreef meerdere jeugdboeken, waaronder twee boeken die gerelateerd zijn aan de Tweede Wereldoorlog. Het eerst boek voor young adults (ongeveer 14+) 'Toen de wereld nog van ons was' waardeerde ik met vier sterren. Een goed boek voor jongeren om stil te staan bij de verschrikkingen van een oorlog. Hetzelfde niveau tikt haar tweede boek in dit genre aan: 'Codenaam IJsvogel'.
Het verhaal speelt zich deels af in 1943 en wordt verteld vanuit de zussen Hannie en Mila. Ze zijn van Joodse afkomst en moeten vluchten voor het barbaarse naziregime. Hannie houdt zich bezig met verzetsactiviteiten en Mila (12 jaar) wil maar weten wat Hannie allemaal doet. In het geheim wil ze Joodse kinderen in veiligheid brengen. Maar is die Wil (Willem/William) wel te vertrouwen en hoe zit het maar Hugo, het vriendje van Hannie?
Hannie schrijft brieven (cursief gedrukt) aan haar moeder onder de codenaam IJsvogel. We lezen ook stukjes van Mila en een enkel keertje de beschouwingen van Willem.
Je zou het een raamvertelling kunnen noemen, want het heden staat eigenlijk centraal. Liv moet voor een schoolproject haar familiegeschiedenis proberen te ontrafelen. Er moet uiteindelijk een presentatie gegeven worden overr dit project.
Het zit Liv niet bepaald mee. Oma (dat is Mila, later Mimi en nu Bubbe genoemd) wil niet veel loslaten over het verleden en twee vriendinnen laten Liv in de steek. Ze gaan zelfs over om haar te vernedert. Gelukkig blijkt Gabi een klasgenoot die Liv steunt.
Het einde (in onze tijd) is misschien wat rooskleurig), maar als tegenhanger van alle oorlogsellende wel te begrijpen.
Het boek is interessant voor echte lezers vanaf ca. 14 jaar, maar ook zeer geschikt voor volwassenen. Het maakt een volwassen indruk, qua thema en ook wat betreft de schrijfstijl.
Het is een prima boek. Ik schreef al eerder dat ik het moeilijk vind om oorlogsverhalen te waarderen middels een sterrensysteem, zeker als het gaat om verhalen uit WO II.
Ik kan het in ieder geval aanbevelen. Het is een fijne leeservaring en we worden nogmaals wakker geschud hoe het is als we in een oorlogssituatie verzeild raken.
Geen ster voor Hannie (dat begrijp je pas als je het boek leest), maar wel vier sterren voor Liz Kessler.

Meer recensies van Ton Jansen