Gevoelige momenten in keiharde wereld

Ton Jansen 08 februari 2020
Ja, dit is een verhaal dat diverse gevoelens oproept. Het gegeven is tamelijk bizar. Roos is weggelopen van haar pleeggezin en haar inmiddels ex-vriendje. Roos ontmoet een ontsnapte gevangene - Leo Meijer- die eigenlijk nog een half jaar in de cel moet. Hij is als een soort opa voor haar, dit in tegenstelling uit het milieu waarin hij zich begeeft. Dat is een keiharde wereld waarin een mensenleven niet telt. Als ze liefdevol wordt opgevangen door een vriendin van Leo komt aan het licht dat Roos seksueel misbruikt is. Dat laat Leo niet op zich zitten en gaat met een maat wraak nemen. Door een hartkwaal komt haar redder aan zijn eind. Nou kan er in een verhaal erg veel, maar dit balanceert toch erg op de grens van geloofwaardigheid. De lezer verneemt niets van de zoektocht naar de weggelopen Roos en de ontsnapte gevangene. Is het dan een slecht boek? Dat zeker niet, want in dit sociale verhaal komen de gevoelige momenten en de onderling warme verhoudingen goed naar voren. Gezien de beperkte lengte is het uiteraard geschikt voor minder gemotiveerde lezers, maar door die beknopte omvang worden grote stappen gemaakt. Daarom weet ik niet precies welke sterrenwaardering dit verhaal moet krijgen. Voor de doorgewinterde lezer is het niet bevredigend, maar het zal voor de doelgroep best aantrekkelijk zijn. Ik zal het hun vragen. Qua leeftijd ca. 15+

Meer recensies van Ton Jansen