Na 12,5 jaar gaan de pizzaperikelen verder

Ton Jansen 13 januari 2020
Het is 12,5 geleden dat Pizzamaffia verscheen. Een groot succes, want het boek werd veel gelezen en de filmrechten waren snel verkocht. Eigenlijk wilde Khalid Boudou geen vervolg schrijven en dat siert hem wel. Geen goedkoop winstbejag. Uiteindelijk is hij toch gezwicht en volgens eigen zeggen kwam dat vooral omdat de jongeren hem vroeger de avonturen van pizzabaas Haas te vervolgen. Het is een zeer eigentijds boek geworden - hoofdpersoon Hero ( alias Slipper, omdat hij altijd op dat schoeisel liep) ,17 jaar oud, heeft lachgas gebruikt dat ten tijde van zijn eerste boek nog onbekend was. Boudou heeft zijn roman dus geactualiseerd aan bestaande gebruiken. Gebleven is filmische schrijfstijl is en ook de humor - ergens las ik dat dit boek veel minder geestig was - ontbreekt niet. Er zijn veel flitsende dialogen en het woord- en taalgebruik is eigentijds. De woordenlijst achterin het boek is geen overbodige luxe. Het gaat er bij tijd en wijle weer stevig aan toe als een motorbende verhaal komt halen bij pizzeria Melodia omdat Ziad , een jonge asielzoeker, , verdacht wordt van een zedenmisdrijf. Na enkele hectische scenes blijkt de de vork toch anders de steel te sitten en wordt de loyaliteit van Slipper, baas Haas en Baschier beloond. Een jongerenroman met veel herkenbare thematieken. Een boek dat wellicht helpt om de grote meute leeshaters toch aan het boek te krijgen. Vandaar ook de beoordeling met vier sterren.

Meer recensies van Ton Jansen