Goed gedocumenteerd historisch werk.

Vanille 27 juli 2021
Auteur: Dieter Schlesak
Titel: De apotheker van Auschwitz

De auteur is geboren in de streek van Roemenië waar ook dr Victor Capesius van afkomstig is.
Capesius was een Roemeense apotheker die in de tweede wereldoorlog was opgeklommen tot assistent van Mengele. Hij speelde een belangrijje rol bij de selecties in Auschwitz, ook was hij uitvoerder van de vergassingen waar honderduizenden mensen slachtoffer van werden.
Zelf minimaliseert hij zijn rol en heeft hij geen enkel gevoel van schuldbesef. Na de oorlog ging hij zelfs terug naar zijn geboortestreek en heropende een apotheek en schoonheidssalon. Vermoedelijk met de opbrengst van de gestolen bezittingen van de kampslachtoffers.
In dit boek staan vele getuigenissen, delen van het proces tegen Victor Capesius in 1964, brieven en gesprekken.
Hoeveel boeken je ook gelezen hebt over de concentratiekampen, toch sta je nog steeds versteld van de wreedheden die zich daar hebben afgespeeld. Vooral de getuigenissen van Adam en Filip Müller, die beiden in het Sonderkommando werkten, zijn aangrijpend en hartverscheurend.
Het is een bijzonder goed gedocumenteerd boek, jammer genoeg heel moeilijk te lezen door de tekst die van de hak op de tak springt. Soms begint het met een getuigenis die onderbroken wordt door een hele lap tekst om dan na enkele bladzijden weer verder te gaan. Daardoor is het ook moeilijk te volgen wie er juist aan het woord is. Om het toch te kunnen volgen, zijn er soms herhalingen van zinnen of tekst. Ik begrijp niet goed waarom de tekst niet beter gestructureerd is?

Wat me heel erg aangreep is de getuigenis over de spelende kinderen. De getuige zag de kinderen de selecties naspelen. Enkele kinderen speelden de SS-ers na die naar links (gaskamers) of naar rechts (werk) wezen. De anderen stonden in een rij en moesten de selecties ondergaan. Ze speelden zelfs de crematoria na waar ze verbrand werden.
Hartverscheurend...

Meer recensies van Vanille