Onvoorstelbaar

Vanille 20 november 2020
Na heel veel boeken gelezen te hebben over WO2, zowel fictie als non-fictie, dan heb je het idee dat je alles wel al eens gehoord hebt. Fout, elke getuigenis onthult nog meer gruwelijkheden. In deze getuigenis van Rudolf Vrba is het als lezer bijna onmogelijk je voor te stellen waar deze man allemaal doorheen is gegaan. Ik wist zelf niet veel over de Slowaakse joden, in dit boek staat meer dan in andere boeken over de Oost-Europese landen en hun oorlogsverleden. Rudolf Vrba beschrijft hoe hij opgepakt werd, hoe het transport verliep, zijn vele baantjes in Auschwitz, de epidemieën in het kamp, de mishandelingen, de dood die overal aanwezig was en het einde van miljoenen mensenlevens in de gaskamers en crematoria.
Zijn ontsnapping was te danken aan zijn intelligentie, zijn doorzettingsvermogen en een dosis geluk. Hij wou de wereld op de hoogte brengen van de uitroeiing en de massamoorden.
Het is een heel heftige getuigenis, heel rauw en gruwelijk maar het zou verplichte literatuur moeten zijn opdat deze misdaden nooit vergeten zullen worden. Opdat we de huidige wantoestanden een halt kunnen toeroepen. Opdat er in de toekomst nooit meer zulke onmenselijkheden zullen plaats vinden.
We mogen helden als Rudolf Vrba nooit vergeten.

Meer recensies van Vanille