Venetië maakt alles mooier, zelfs een minder sterk verhaal.

Vanille 27 juni 2021
Na haar scheiding vertrekt (Leo)Nora halsoverkop naar Venetië om daar in de voetsporen van haar bekende voorvader Corradino Manin te treden. Het blijkt dat ze zijn talent glasblazen heeft geërfd en algauw werkt ze in een glasblazerij in Murano. De Engelse vrouw met een illustere voorvader wordt echter niet geapprecieerd door de andere maestri. Nora wil meer over haar voorvader te weten komen en wordt geholpen door Alessandro. Na een tijdje komt Corradino Manin zelfs tussen hen in te staan.

De glasblazer is het debuut van de Italiaanse schrijfster Marina Fiorato. Het boek werd vertaald door Ernst de Boer en Ankie Klootwijk.

Het boek heeft twee verhaallijnen. Het leven van glasblazer Corradino Manin en van zijn nazate Leonora Manin. Het verhaal van Corradino dat zich afspeelt in de 17de eeuw is beter uitgewerkt dan het verhaal van Leonora. Ik ergerde me bij het lezen aan haar eenzijdige en naïeve persoonlijkheid.
Toch kon het boek me boeien door de mooie omschrijvingen van Venetië, de interessante verhaallijn van Corradino Manin en de introductie van de glasblaaskunst. Ik heb wat opgestoken van dit boek, mijn nieuwsgierigheid is geprikkeld naar de glasblaastechnieken en -kunst.
Dit boek is ideaal als vakantie lectuur,zeker voor wie van plan is Venetië te bezoeken.

Meer recensies van Vanille