Origineel

Vanille 01 juni 2021
Laurent Binet laat ons kennis maken met de oorlogsmisdadiger Reinhard Heydrich, het minder bekende Nazi-kopstuk.
Het is verbazingwekkend hoe weinig er geweten is over deze man, alhoewel hij de hoofdcommisaris was van de SD en één van de ontwerpers was van de Soah/Endlösung.
Over Göring, Goebbels, Eichmann, Himmler, Höss en Mengele is er veel meer gedocumenteerd, Laurent Binet had het niet gemakkelijk om informatie over kopstuk Heydrich te vinden.
In neo-nazi kringen echter wordt deze man nog steeds aanbeden.
Eigenlijk zouden we Heydrich en consorten voor eeuwig in vergetelheid moeten laten dwalen. Helaas leert de mens niet uit de fouten uit het verleden, daarom moeten we de feiten en de personen erachter steeds weer oprakelen.
Wie wel eeuwige roem verdienen zijn de verzetshelden, in Tsjechië waren dit Jan Kubis en Jozef Gabcik. Na een opleiding in Londen tot parachutist zijn beiden klaar gestoomd voor de operatie Heydrich, dit nazi-kopstuk ombrengen is hun enige doel.
Laurent Binet noemt zijn boek een meta-roman, en hij is geslaagd in het concept. Ik hou er niet zo van, ik heb liever een historische roman of een geschiedkundig document. Deze tussenversie was soms moeilijk door te komen.

Meer recensies van Vanille