Verhaal met een boodschap

Hannah, een joodse jonge vrouw, zit gevangen in een concentratiekamp. Rolf is een Duitse soldaat die werkzaam is in hetzelfde concentratiekamp. Je zou denken dat de verschillen niet groter kunnen zijn, maar toch hebben Hannah en Rolf overeenkomsten. Ze zijn beiden op een plek waar ze niet willen zijn en verafschuwen het geweld wat toegepast wordt. Er ontstaat een band tussen Hannah en Rolf, maar heeft dit een toekomst?

Wat dit verhaal voor mijn gevoel uniek maakt is dat we een nazi-soldaat leren kennen die totaal niet op zijn plek zit in het concentratiekamp, maar doordat zijn vader een hoge functie als nazi heeft moet hij de gevangenen haten maar dat kan hij niet. Hij weet dat hij dit niet kan laten zien, want dan heeft hij een groot probleem.

Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit Hannah en Rolf. Beiden verhalen zijn in de ik-vorm geschreven, maar doordat de personages zo verschillend zijn weet je altijd vanuit welk personage het verhaal verteld wordt. Wat ik erg mooi vond is de manier waarop Marieke de personages neergezet heeft. Ze laat duidelijk zien dat er gevangenen waren die echt niet deugen, maar ook niet alle nazi’s waren slecht. Ondanks alle ontberingen in het kamp weet Hannah toch nog steeds lichtpuntjes te zien en dit geeft het verhaal een positieve vibe. Doordat Hannah voor zichzelf besloten had dat ze een missie had werd het verhaal met momenten zelfs spannend.

Het is een mooie mix tussen fictie en non-fictie en dit zorgt er ook voor dat het een geloofwaardig verhaal is. Een mooi extra vind ik ‘De brief’ die achterin het boek staat die Marieke geschreven heeft naar aanleiding van de write along van Prompt. Dit maakt het verhaal echt af en laat nog eens duidelijk zien wat Hannah voor eigenzinnig en dapper persoon was.

Ik heb deze novelle met veel plezier gelezen. Door de boodschap van hoop, liefde en menselijkheid in het verhaal zorgt dit er voor dat je bewust wordt dat niet alles altijd allemaal slecht is.

Dit boek ontvingen wij van Marieke Rooijmans. Dit beïnvloedt onze mening niet.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes