Nederlands rauwste schrijver

VictorDLV 06 september 2020
Na weer een nachtelijke geweldsuitbarsting van haar man wil de onzekere hoofdpersoon Sara wil een einde maken aan haar huwelijk, maar daar moet niemand wat van hebben - haar ouders al helemaal niet. Getraumatiseerd als ze is door een drama in haar jeugd, lijdt ze enorm. Een verinnerlijkte stem zegt dat ze nooit zal voldoen, dat het allemaal aan haar ligt. Toch zet ze door.
Dat de retraite die Sara boekt voor als haar man met de kinderen en een onduidelijke minnares op vakantie is op een vulkaaneiland plaatsvindt, wijst op een snel naderende explosie en die komt er ook. Hier geen 'spannende' verhalen over partnerruilende stellen of toestanden in Vinexwijken maar keihard realisme.
Een bepaalde kliek zal Noort nooit accepteren. Nota Bene Connie Palmen (auteur van verlichte boeken over mannen met we ze het zoal heeft gedaan zoals De Wetten) noemde haar een bedreiging voor de Nederlandse literatuur. Met deze aanbeveling, en honderdduizenden verkochte boeken mogen we wel het een en ander verwachten van haar nieuwe roman. En de beuk gaat er inderdaad flink in. Sommige Hebbanrecensenten schrokken zelfs van de fysieke beschrijvingen van seksueel geweld en copulatie. "Ik ga er soms met gestrekt been in als ik een thema bespreekbaar wil maken", zei Noort in een interview. Dat vraagt lef. Alleen al daarom drie sterren. Extra ster omdat het verhaal heel slim is geschreven en totaal anders afloopt dan je zou denken.

Meer recensies van VictorDLV