Beklijvend

Viviane Gerits 01 juli 2023 Auteur
Het boek blijft plakken. Ik had een groeiend gevoel van onbehagen tijdens het lezen. Het kroop negatief onder mijn huid. Geconfronteerd worden met de emoties, angsten, verlangens van de leden van een Nazi gezin raakte me meer dan ik wilde. Ik voelde verzet in me en wilde dit verhaal, deze kant niet weten...niet kennen. Ergens vond ik het niet aangenaam om te lezen en toch bleef ik lezen. Het was een vreemde gewaarwording om het verhaal vanuit een ´vijandelijke ´ hoek te lezen. Teveel verhalen las en hoorde ik in mijn leven over de nazis waardoor ik in het begin veel moeite had met dit verhaal dat startte vanuit een ´andere´ kant. Tijdens het verhaal viel alles wel in de plooi. Ik weet niet of ik een verheerlijkend verhaal over Nazis zou blijven lezen. Onpartijdig zijn we niet meer. Tijdens het verhaal voel je langs alle kanten dat het verhaal nooit goed kan aflopen.
Het verhaal is goed geschreven en de sferen zijn zo beschreven dat er kriebels over je huid lopen bij de dingen die gebeuren. Het is een préoorlogsverhaal dat hard is en goed aantoont hoe Hitler erin slaagde miljoenen mensen te laten geloven dat er minderwaardige rassen zijn. Zovelen die dachten er goed aan te doen zijn bevelen en wensen te volgen. Zovelen die hem blindelings geloofden en vertrouwden. Ik ben blij dit boek gelezen te hebben voor de leesclub van Hoboken vermits ik het niet spontaan zou gekozen hebben omwille van de ´zwaarte´ van het verhaal.

Meer recensies van Viviane Gerits