Jongeren moeten dit lezen.

Viviane Gerits 09 december 2023 Auteur
´Gestolen jeugd´
Uitgegeven bij ISJB uitgevers Papendrecht 2018
Auteur: Marielou Uyttenhove
ISBN 978 90 819352 1 0

Ik mocht ´gestolen jeugd´ lezen. Het is een prachtig verhelderend en nuancerend boek over een zeer zwarte periode in Europa: de tweede wereldoorlog. Marielou schrijft spijtig genoeg vanuit eigen ervaring, vanuit het verhaal van haar ouders over het oorlogsverleden van haar familie. Moeder, een Duits meisje en François een Belgische jongen ervaren grote problemen als ze kiezen voor de liefde en dromen van een leven samen.. Een hartverscheurend verhaal, een persoonlijk verhaal, met Marielou als kind tussen twee werelden. Tijdens het lezen leef je mee met de verschillende volkeren in oorlog. Je leert over de ellende langs beide kanten.
Het raakte me hoe Marielou de ´vijanden´ menselijk tegenover elkaar zet en ons een les leert over hoe we, wat de oorlog betreft, teveel alles zwart/wit zien. En boek dat spijtig genoeg ook nu actueel is.
Voor mij krijgt dit boek 5 sterren!

Meer recensies van Viviane Gerits