een mooi helend verhaal

Viviane Gerits 26 januari 2023 Auteur
Recensie ‘Quatro’ van Marc Perneel
Uitgegeven bij storyland 2022
Michel redt eerder toevallig een vrouw en haar twee volwassen dochters uit een brandende auto waarin de echtgenoot en vader echter omkomt. Tot aan de redding van de drie vrouwen leeft hij in een wereld waarin hij niet gelukkig is en zich afsluit van al het mooie. De contacten met de vrouwen die voor hem willen zorgen na de verwondingen die hij opliep bij hun redding, openen voor hem een compleet nieuwe wereld. Liefhebben, een voor hem nog onbekend woord zonder betekenis tot hiertoe, wordt een nieuw wonderbaarlijk aspect in zijn leven. Vanuit zijn jeugd behield hij vele frustraties omdat hij nooit mocht leren wat het betekent als iemand van je houdt en graag voor je zorgt.
Hij gaat hongerig op zoek naar de verschillende soorten van liefde beleven die hem worden aangeboden en weet uiteindelijk voor zichzelf wat hij wil, waar hij naar verlangt.
Quatro is een mooi en intens verhaal over de zoektocht van Michel naar waardes en de beleving van verschillende soorten liefde en seksualiteit. Hij wordt ‘wakker’ en ondanks het feit dat hij het als kind niet kende, blijkt dat hij de liefde uiteindelijk wel mag ervaren en zelf ook kan geven. Het is een mooi verhaal waarbij ook een afrekening met zijn koude verleden gebeurt en hij het eindelijk achter zich kan laten.
Het verhaal bekoorde me wel. De zoektocht van een man op een kruispunt van zijn leven naar wat echte liefde kan zijn is mooi beschreven. Marc Perneel slaagt er goed in om ons mee te nemen in de vele emoties van een man en zijn groei naar volwassenheid.
Ook dit boek van Perneel is een aanrader.

Meer recensies van Viviane Gerits