interessant en mooi psychologisch verhaal

Viviane Gerits 24 januari 2023 Auteur
Recensie ‘Louise’ van Marc Perneel
Uitgeverij Storyland 2021
175 blz

Louise is de dochter van een vrouw die enkel leeft voor haar succes in de zakenwereld en van een vader die maar al te blij is met de vrijheden van een artiest. Na een aanranding komt Louise terecht in armoede en grote eenzaamheid. Een valpartij op de Meir in Antwerpen is het begin van een keerpunt. Na een verplichte ziekenhuisopname, kiest ze voor een religieus leven.
‘Louise’ is een psychologische roman over liefde en gebrek aan liefde in verschillende vormen. Vanaf de eerste blik die Sven en Louise wisselen ontstaat er een mentale band. Een band die op proef wordt gesteld als Louise zich terugtrekt in een klooster en later kiest voor een kluizenaarsleven, terwijl hij troost zoekt bij andere vrouwen en zijn onderzoekswerk.
Sven, onderzoeksjournalist, gaat op zoek naar de waarheid. Dit doet hij ook in het verhaal van Louise. Hierbij zoekt hij de waarheid bij haar ouders en hun omgeving en tegelijkertijd naar de waarheid voor zichzelf over liefde en liefhebben. Hij kan Louise niet vergeten.
In zijn lange en intense speurtocht van twee jaar vindt hij nieuwe waarden in zijn leven en slaagt hij erin Louise te vinden.
Het is een intrigerend verhaal over een man in zijn zoektocht naar waarheid, naar echte liefde en naar zichzelf. Tijdens het verhaal merk je dat Sven op vlak van liefde een heel ontwikkelingsproces doormaakt. Ik vind het verhaal speciaal omdat het zo duidelijk laat zien wat liefde niet is en hoe echte liefde kan zijn. Beide kanten zijn aanwezig. Zijn liefde voor Louise dient ook als drijfveer voor hem om te blijven spitten naar de waarheid.
Het boek boeide me en ik vind het een goed boek dat zeker de moeite waard is om te lezen. Het verhaal op zich, gaat niet enkel over liefde maar is tegelijkertijd ook een spannend boek door het onderzoek verhaal, de intriges en harde ontknopingen. Een aanrader.

Meer recensies van Viviane Gerits