Historisch verhaal

Viviane Gerits 23 juni 2020 Auteur
Het boek 'de laatste reis' speelt zich af tegen de historische achtergrond van Nederland, Amsterdam in de 17 de eeuw. Lily Theodara de Witt, een jonge vrouw uit een welstellend gezin wordt uitgehuwelijkt aan de vriend van haar vader: een oudere notaris. Ze is levenslustig en avontuurlijk en droomt ervan om te reizen, wat uiteindelijk ook gebeurt op een schip van de koopvaardij. Het boek lijkt me geschiedkundig erg goed uitgewerkt. Er zijn veel beschrijvingen van het dagelijks leven bij de 'rijken' . Kleding, gewoontes, aanspreektitels, houdingen, poses, alles is kleurrijk verhaald, echter zonder tot een geschiedenisles te verworden. Op zich is het ook leuk dat doorheen het hele boek formele aanspreektitels blijven gebruikt worden. In het begin stoorde het me een beetje, maar later apprecieerde ik het wel. Het is een boek waar erg veel in gebeurt en het is spijtig dat sommige 'levensveranderende' gebeurtenissen maar als faits-divers worden afgedaan terwijl het heel wat emoties moet losmaken bij betrokkenen. Daar blijf ik als lezer op mijn honger zitten want ik wil me graag kunnen inleven. Het verhaal is spannend maar mist voor mij echte spanning doordat we de hoofdrolspelers nooit echt leren kennen. Er is voor mij te weinig passie en te weinig duidelijk wat Lily en haar entourage voelen bij de soms heftige gebeurtenissen. Al bij al was het een goed boek om te lezen ook al zijn er in mijn ogen wat gemiste kansen. Ik geef het drie sterren.

Meer recensies van Viviane Gerits