leest als een Noorse familiesage

Viviane Gerits 09 mei 2023 Auteur
Recensie ‘Woesten’ van Kris Van Steenberge
Voor de leesclub Hoboken kozen we om het boek ‘Woesten’ te lezen.
Uitgeverij Vrijdag 2013
382 pagina’s

Achterflap: De negentiende eeuw loopt ten einde. Elisabeth, dochter van de smid, treedt in het echt met de jonge arts Guillaume Duponselle. Het zal geen gelukkig huwelijk worden. Als Elisabeth acht maanden later van een tweeling bevalt, blijkt de eerstgeborene een prachtige zoon, Valentijn. Het tweede kind is zo mismaakt dat Guillaume weigert hem een naam te geven. Toch blijft Nameloos leven. Omdat hij vader en dorpelingen doet huiveren, gaat Nameloos gesluierd door het leven. Dan doet de eerst Wereldoorlog zijn intrede.
Cover: Een groene sombere kaft met de afbeelding van twee knoestige bomen erop.

Mijn leeservaring:
Enkel op het cover afgaande zou ik het boek niet spontaan opnemen. Het is omdat in de leesclub mensen het een goed boek vonden dat mijn interesse groeide om het te lezen.
Het verhaal ontrolt zich als in een donkere Noorse familiesage: passie, donkerte, verdriet, geheimen en geweld stapelen zich gedurende een twintig tal jaren binnen een familie op en komen als het ware tot een ontploffing vlak voor de oorlog begint. Het is een familie tragedie waarvan je al lang voelt dat deze niet goed zal aflopen. Vanuit de verschillende familieleden wordt het verhaal herhaald en begrijp je ieders positie steeds beter. Toeval of lot speelt hier ook een grote rol.
Het verhaal is geschreven in een bijna ouderwets aanvoelende mooie beschrijvende taal. Van Steenberge goochelt met woorden en beschrijvingen waardoor je je volledig in die tijd van meer dan honderd jaar geleden kan inleven. Hij lijkt de pen te hanteren van een oudere schrijver uit die tijd, waarbij zijn woorden niet zouden misstaan in die tijd zelf. Nergens had ik het gevoel dat hij door de mand viel in zijn oudere schrijfstijl. Het verhaal en de schrijfstijl konden me zeker bekoren.
Het verhaal zelf was interessant, boeiend en aangenaam om te lezen. Het zou zomaar waar gebeurd kunnen zijn.
Het interesseert me om ook volgende boeken van Kris Van Steenberge te lezen. Dit was alvast een zeer prettige kennismaking
Voor mij krijgt dit boek 5 sterren.

Meer recensies van Viviane Gerits