geboeid tot het einde: onze Vlaamse Stephen King

Viviane Gerits 27 januari 2023 Auteur
Recensie Cargo van Johan Deseyn
Uitgegeven bij Kramat 2019
Aantal blz: 512
Susan Brennigan wordt het slachtoffer van een overval en ondergaat een bijna-doodervaring. De Andere Kant stimuleert haar het proces te voltrekken en te sterven, maar ze twijfelt. Ze keert letterlijk op haar stappen terug naar de wereld van de levenden, maar doet dit niet alleen. Iets kwaadaardigs reist ongewild met haar mee, graaft in haar herinneringen en voedt zich met verdrongen haatgevoelens. Pech voor diegenen die haar ooit enige vorm van pijn hebben bezorgd.
Toen ik het boek in handen kreeg, werd ik verwittigd voor het hoge horrorgehalte. Dat weerhield me eerlijk gezegd een tijdje om te beginnen lezen. Hoeveel ‘horror’ zou ik kunnen verdragen? Het cover mag dan ook best griezelig genoemd worden. Toen ik jonger was, las ik alle boeken die ik toen kon vinden van Stephen King en ook de verhalen van Mo Hayder vond ik spannend om te lezen. Met de hoop dat ik ook dit genre wel zou kunnen appreciëren las ik Cargo.
Het verhaal speelt zich af ergens in Amerika in een grote stad. Meteen van in het begin viel me de vlotte schrijfstijl op en het feit dat de schrijver een begenadigd verteller is. Het boek dat toch vrij dik is, las ik op drie dagen uit zonder ergens te haperen met bedenkingen. Het verhaal boeide me, trok me en ik wilde zo snel mogelijk weten hoe het verder ging. Als een auteur daarin slaagt, weet ik dat ik ‘verkocht’ ben en later nog op zoek ga naar andere boeken van deze schrijver. De intensiteit, de spanning, de opbouw van het verhaal, de manier van schrijven, dat is waarvan ik genoten heb.
Om eerlijk te zijn dit is voor mij de Vlaamse Stephen King ten voeten uit. Volgens mij moet Johan Deseyn voor geen meter onderdoen voor die andere beroemde horrorschrijver. Ik moet niet twijfelen over het aantal sterren dat ik wil geven. Vijf sterren zijn zeker verdiend!
En nu op zoek naar zijn andere (nog te verkrijgen) boeken.

Meer recensies van Viviane Gerits