sfeervol boek over nog recente zwarte geschiedenis

Viviane Gerits 16 oktober 2023 Auteur
Recensie KONGO KORSET van Herlinde Leyssens
Uitgegeven in 2018 de eerste druk door uitgeverij VRIJDAG Antwerpen
Cover: mysterieuze schaduw van een vrouw zoals een camee. Deze staat tegen een achtergrond van grote groene bladeren. Er straalt een sfeer van vroeger af.
Het boek zelf is vrij lijvig en bestaat uit 420 blz en eindigt met een uitgebreide bibliografie
Het verhaal:
Gabrielle Deman groeit op in Brussel in een kunstenaarsmilieu rond de tijd van de vorige eeuwwisseling in 1900. Haar vader is uitgever en boekhandelaar.
Ze droomt ervan de wereld te verkennen in een tijd dat vrouwen zeker niet geacht worden dit te doen. Vrouwen worden zoveel mogelijk overal buiten gehouden in deze mannenwereld.
Albert Sillye, commandant van de force publique van België is haar ticket naar Afrika. Gabrielle bereidt zich voor op een wetenschapscarrière die haar ook naar Frankrijke en Engeland brengen.
Albert en Gabrielle corresponderen. Hij schrijft vanuit Kongo lange brieven over zijn leven daar tussen de Afrikanen en de militairen.
Na drie jaar vertrekken ze gehuwd en wel naar Kongo.
Hoe ik het verhaal ervaarde:
Het is een gekoloniseerd Afrika dat je leert kennen door de brieven van Albert en de ogen van Gabrielle.
Ze verhaalt hoe in die tijd blanken neerkijken op de kongolezen en hoe ze misbruik van hen maken om de natuurlijke rijkdommen te plunderen en de mensen afhankelijk en ‘klein’ te maken. Ze is een dochter van die tijd en weet niet altijd beter, dan dat dit normaal is. Toch reageert ze veel menselijker dan haar omgeving die vooral militair is, en ‘ziet’ ook de kwaliteiten en de gevoelens van de Afrikaanse mensen rond haar.
Ze heeft een ingebouwd respect naar anderen en reageert met afgrijzen op de verminkingen die in opdracht van Leopold twee toegebracht worden aan de Afrikanen voor relatief kleine vergrijpen.
Haar relatie met haar man is geen passionele relatie en al helemaal geen fysieke relatie, maar toch vinden ze een weg om samen te blijven en elkaar te steunen.
Ik genoot van de tekening van hoe de sfeer in die tijd was. Die sfeer wordt goed omschreven en tegelijkertijd wordt er niet zoveel verbloemd van de misstanden die door onze militairen in Kongo mee staande werden gehouden. Een geschiedenisboek in romanvorm.
Kortom, voor wie geniet van geschiedenis en verhalen over het verleden, is dit niet te versmaden.
Voor mij is dit boek zeker 4 sterren waard.

Meer recensies van Viviane Gerits