Lezersrecensie
Prachtig tijdsbeeld
Nadat ik deel 4 van deze serie (De Rozenkamer) heb mogen reviewen voor LS uitgeverij, was ik hooked aan dit verhaal. Nu had ik de eerdere delen nog niet gelezen, dus het was tijd om daar eens verandering in te brengen! Inmiddels heb ik deel 1 gelezen (zie review) en nu ook deel 2.
Waar deel 1 zich in het heden afspeelt en deel 4 in 1876, speelt dit boek zich af in 1903. We maken kennis met Rosalie de Wit, de dochter van Theodoor en Roosje uit boek 4. Rosalie gaat na het overlijden van haar vader vanuit Engeland weer in Nederland wonen: in de schitterende villa Rosaville die haar vader voor haar moeder liet bouwen. Ze huurt deze van mevrouw Wijnekus. Het boek begint met een tuinfeest waar fotograaf Arris Nauta alles vastlegt. Ze voelt zich direct tot hem aangetrokken, maar ze volgt haar vaders advies op: val nooit voor een man die minder geld heeft dan jijzelf. Daarnaast komt de charmante fabrikant Jonathan van Bredevoort in de buurt wonen, Rosalie valt als een blok voor deze ideale huwelijkskandidaat. Maar is hij wel de man die ze denkt dat hij is?
Wat Karin Quint fantastisch doet is belangrijke thema’s uit de betreffende tijd doeltreffend weergeven in het boek. In dit verhaal doet ze dat met de sloppenwijken die elk dorp of elke stad met fabrieken had in die tijd. Ze beschrijft dit zo realistisch dat je direct voor je ziet hoe de omstandigheden toen waren. Ik heb een ezelsoor gevouwen bij het hoofdstuk waar Rosalie gaat kijken in de sloppenwijk. We zien hiermee de klasse die verantwoordelijk is voor alle armoede, kijken naar de mensen die leven onder deze omstandigheden. Dit vind ik een mooi perspectief om te delen met mijn leerlingen wanneer ze bij het vak geschiedenis leren over deze tijd.
Opnieuw laat Karin ‘echte mensen’ tot leven komen. Neem de zorgzame butler Hendriksen, haar kok mevrouw Jansen en nicht Lena. Die laatste is erg actief in de beweging voor de rechten van vrouwen. Hier wordt Rosalie ook door aangestoken. Haar vrienden Sophie en Herman Patijn zorgen voor een mooi tegenwicht in het boek: zij laten juist zien hoe het ‘hoorde’ in die tijd. Arris Nauta en zijn broer Gerard vormen juist de middenklasse: een fotograaf en schoolmeester. Zo krijg je een breed beeld van de tijd.
Waar ik bij boek 1 en 4 wat commentaar had over de gekozen titel van het boek, heb ik dat hier zeker niet. Het verhaal speelt zich voor een groot deel af in de theekoepel. Rosalie maakt hier haar eigen fotostudio van.
Waar deel 1 zich in het heden afspeelt en deel 4 in 1876, speelt dit boek zich af in 1903. We maken kennis met Rosalie de Wit, de dochter van Theodoor en Roosje uit boek 4. Rosalie gaat na het overlijden van haar vader vanuit Engeland weer in Nederland wonen: in de schitterende villa Rosaville die haar vader voor haar moeder liet bouwen. Ze huurt deze van mevrouw Wijnekus. Het boek begint met een tuinfeest waar fotograaf Arris Nauta alles vastlegt. Ze voelt zich direct tot hem aangetrokken, maar ze volgt haar vaders advies op: val nooit voor een man die minder geld heeft dan jijzelf. Daarnaast komt de charmante fabrikant Jonathan van Bredevoort in de buurt wonen, Rosalie valt als een blok voor deze ideale huwelijkskandidaat. Maar is hij wel de man die ze denkt dat hij is?
Wat Karin Quint fantastisch doet is belangrijke thema’s uit de betreffende tijd doeltreffend weergeven in het boek. In dit verhaal doet ze dat met de sloppenwijken die elk dorp of elke stad met fabrieken had in die tijd. Ze beschrijft dit zo realistisch dat je direct voor je ziet hoe de omstandigheden toen waren. Ik heb een ezelsoor gevouwen bij het hoofdstuk waar Rosalie gaat kijken in de sloppenwijk. We zien hiermee de klasse die verantwoordelijk is voor alle armoede, kijken naar de mensen die leven onder deze omstandigheden. Dit vind ik een mooi perspectief om te delen met mijn leerlingen wanneer ze bij het vak geschiedenis leren over deze tijd.
Opnieuw laat Karin ‘echte mensen’ tot leven komen. Neem de zorgzame butler Hendriksen, haar kok mevrouw Jansen en nicht Lena. Die laatste is erg actief in de beweging voor de rechten van vrouwen. Hier wordt Rosalie ook door aangestoken. Haar vrienden Sophie en Herman Patijn zorgen voor een mooi tegenwicht in het boek: zij laten juist zien hoe het ‘hoorde’ in die tijd. Arris Nauta en zijn broer Gerard vormen juist de middenklasse: een fotograaf en schoolmeester. Zo krijg je een breed beeld van de tijd.
Waar ik bij boek 1 en 4 wat commentaar had over de gekozen titel van het boek, heb ik dat hier zeker niet. Het verhaal speelt zich voor een groot deel af in de theekoepel. Rosalie maakt hier haar eigen fotostudio van.
1
Reageer op deze recensie