Slotstuk van de triloge

Recensie : Schamel verbond deel 3 De Vergeten Vloek – Johanna Lime

April 2020

ISBN : 9789463082105

Uitgeverij Zilverbron

Dit is het derde en laatste deel van deze trilogie.

In dit laatste deel probeert koning Jima Revaldesh-Morane de vijand uit de ruimte te verslaan. Er wordt veel magie bij gebruikt, zowel door Jima als door de vijand.

Ondertussen is Helena bezig om op Chynydro een priester van Mage naar Berinyi te halen.Maar of dat lukt?

De Avatars willen de vloek opheffen maar dan moet Laskoro en Berinyi wel gaan samenwerken.

Koning Sylviana breekt met Het Quaterno, waardoor de kans op evenwicht erg klein is.

De bovengenoemde personages ken je uit de eerdere delen, zij zijn allemaal op hun eigen manier bezig om hun wereld te verdedigen. Van deze personages vind ik de verhaallijn van Jima het interessantst.

Er komen nog veel meer personages in voor.Oude bekenden, zoals Lucian en Franck maar ook heel veel nieuwe.Voor mij een beetje te veel, de namen zijn lastig te onthouden en omdat er geen lijst van de personages is, raak ik soms de draad van het verhaal kwijt,

Er is voor mij niet een specifiek opvallend personage waar ik me in kan vinden.Op Jima na dan.

Wat me opvalt dat vrouwen een grote rol spelen in deze wereld, zij hebben meer te ‘zeggen‘ dan de mannen. Hun dochters zijn nog belangrijker voor hun land.

Omdat er zoveel verschillende personages zijn, lopen er meerdere verhaallijnen door elkaar heen.Je moet goed kunnen schakelen om de draad van het verhaal niet kwijt te raken. Er gebeurt heel veel in het boek maar het leest niet vlot.

De sfeer en de omgeving worden wel heel filmisch beschreven, heel uitgebreid, Dat is soms fijn maar op andere momenten vind ik het storend want het haalt de vaart uit het verhaal.

De magie die in het boek voorkomt, vind ik goed. Jima heeft een gave die hij vaak gebruikt en dat bevalt me wel. Ook andere personages gebruiken magie, dat maakt het verhaal spannender.

De Avatars hebben in dit deel een belangrijke rol, je leert ze een beetje beter kennen en ook de magie die zij hebben. Ik kan me wel in hen vinden.

De opbouw naar het eind is goed. Het eind is niet voorspelbaar en past bij het verhaal, al had ik van te voren wel meer verwacht. Ik vind het een goed eind maar wel wat magertjes voor het eind van een trilogie.

Ik kijk in elk geval uit naar meer verhalen van Johanna Lime.

Alles bij elkaar kom ik uit op 3 sterren.

Meer recensies van Wendy Koedoot