Dit boek verdient een speciale plek op de boekenplank van elke zwangere vrouw!

Wendy Wenning 09 januari 2024
Geniet ervan hè van illustrator Lieneke Post is een luchtig boek vol levendige tekeningen over het ontdekken van het moederschap, vanaf de zwangerschap tot het hebben van jonge kinderen. Alles komt aan bod: ongevraagde ‘adviezen’, borstvoedingsperikelen, slapeloze nachten, wijze peuteruitspraken over poep, en meer.

Een tijdje geleden ontving ik dit boek van KokBoekencentrum Uitgevers. Een boekje met herkenbare momenten voor jonge moeders. Zelf ben ik 56 jaar en heb geen kinderen. Maar wel bonuskinderen en het toeval wil dat mijn bonusdochter in september bevallen is van een tweeling. Weliswaar te vroeg en het was dan ook de laatste maanden best een rollercoaster, maar tot nu gaat alles boven verwachting en is de tweeling inmiddels thuis. Maar goed, dit boek kwam dus eigenlijk op een juist moment.

Het boek volgt een chronologisch volgorde, van de eerste zwangerschap tot aan een gezin met twee jonge kinderen. Lieneke Post laat verschillende voorbeelden zien, puttend uit haar eigen ervaringen. Momenten van genieten en op een roze wolk zitten maar ook momenten van het even niet meer zien zitten. Voor iedere zwangere vrouw situaties die herkenbaar zijn.

‘Ik heb weleens gehoord dat het als MARTELTECHNIEK wordt gebruikt … Het steeds wakker maken als je NET slaapt!’

De tekeningen zijn prachtig en vangen op perfecte wijze de emoties en situaties van het moederschap. De kleuren spatten van de pagina’s en creëren een visueel feest dat zelfs de meest vermoeide zwangere vrouw een glimlach op het gezicht zal toveren. Daarnaast onderscheidt dit boek zich door de humor die er doorheen verweven is. De auteur slaagt erin om de alledaagse uitdagingen van het moederschap op een hilarische manier te beschrijven. Of het nu gaat om de ongevraagde adviezen, de komische momenten met een groeiende buik, of de wijze peuteruitspraken over de meest onverwachte onderwerpen – elke pagina is doordrenkt met een gezonde dosis humor. De herkenbaarheid van de situaties die worden beschreven zijn waardevol. Het maakte niet alleen aan het lachen, maar geeft ook een geruststellend gevoel dat men niet alleen staat in deze ongelooflijke reis naar het moederschap.

Al met al is Geniet ervan hè een schatkist van humor en herkenbaarheid, prachtig verpakt in levendige illustraties. Het is niet alleen een boek, maar ook een vriendelijk gebaar naar alle aanstaande moeders daarbuiten. Het boek geeft de geruststelling dat er te midden van de alle chaos, ook die onvergetelijke momenten zijn om volop van te genieten. Dit boek verdient een speciale plek op de boekenplank van elke zwangere vrouw!

Meer recensies van Wendy Wenning