Amsterdam 1980

woutvisser3831 28 januari 2024
Rond 1980 lagen de boeken van Laurie Langenbach (1947-1984) in iedere Nederlandse boekhandel. Tegenwoordig zijn ze alleen nog antiquarisch verkrijgbaar.

'Vera' uit 1979 is Langenbach's tweede roman, en toont sterk autobiografische trekken.

Het eerste wat in dit werk opvalt, is Langenbach's manier van schrijven. Vanuit de beleving van een jonge vrouw (waarschijnlijk zijzelf) tekent zij de ene scene na de andere. Zij laat het aan de lezer over om deze scenes aan elkaar koppelen. Bovendien worden de scenes prettig onderbroken door een briefwisseling met impresario Arthur.

Langenbach's presentatie leidt tot een logsch & goed begrijpelijk verhaal. Haar taalgebruik is zuinig, helder, fris en origineel. Met bijvoorbeeld een uitdrukking als 'vertrouwd als de binnenkant van je hand'.

Laurie Langenbach bewoog zich in Amsterdam's artistieke milieus, en was de Grote Liefde van Wally Tax -- de muzikaal hoog begaafde zanger van Amsterdam's legendarische Sixties-popgroep the Outsiders.

Tax' biograaf Rutger Vahl bevestigde in 2015, dat de figuur 'Alex' in Langenbach's 'Vera' sterke gelijkenis vertoont met Wally Tax. Laatstgenoemde behoort trouwens ook tot de personen, die Langenbach bedankt voor 'de steun die ze mij hebben gegeven gedurende het jaar waarin 'Vera' tot stand kwam'.

'Vera' is een prettig leesbaar boek, dat de lezer terugvoert naar het Amsterdam van rond 1980.

Meer recensies van woutvisser3831