Heel spannend verhaal in een bijzondere setting

wyloeck 24 januari 2023
OK... Ik hou van historische thrillers.

Zo is er vb. 1793 van Niklas Natt ott Dag (en ook de 2 andere delen in die trilogie, nl. 1794 en 1795) wat ik een heerlijk boek vind.
Er valt namelijk wel iets te zeggen over het feit dat een beetje geschiedenis in een boek veel meer vertelt over de tijdsgeest van toen dan eender welke (alle respect uiteraard) geschiedenisleraar ooit kan doen. Schrijvers in dit genre doen -hopelijk- de nodige research naar gewoontes en gebruiken uit die tijd, en dat maakt het voor mij veel interessanter dan bijvoorbeeld de zoveelste 'ik ben opgesloten in een huisje in het bos en er loopt hier ook een moordenaar rond'.

Dus, ja hoor, deze stond op mijn 23 must-reads in 23 lijstje.
En het stelt niet teleur.

Al moet ik toegeven, ik lees heel wat boeken in dit genre, en de dader was voor mij al bekend in hoofdstuk één. Echt waar, ik wist het meteen. En dan leest het nog zo vlot, puur om te ontdekken of ik het bij het juiste eind had. Ja, inderdaad - het was hem/haar (no spoilers here ).
Het kon mijn pret echter niet drukken, het feit dat de dader misschien voor de hand ligt.

Het verhaal is leuk opgebouwd, met voldoende personage-diepgang, en interessante 'weetjes' over de omgang met de doden in de 19e eeuw (die je als korte inleiding bij elk hoofdstuk meekrijgt).

Wat me toch stoorde was de onomfloerste Jodenhaat -al kan ik het in die tijdsgeest plaatsen- waarvan de schrijver het blijkbaar nodig vond elke vijftig bladzijden te herhalen. Dat voegde weinig toe aan het verhaal op zich.

Maar verder dus een heel spannend relaas van een politieonderzoek naar een seriemoordenaar in tijden waarin 'nieuwe' technologieën zoals fotografie de kop opsteken.

Conclusie
mijn oordeel: 4 sterren
Heel spannend verhaal, al vond ik de serie van Niklas Natt och Dag net een tikkeltje beter.

Meer recensies van wyloeck