Erg leuk, vermakelijk en onwijs spannend verhaal

wyloeck 05 september 2022
Lees mijn volledige review en veel meer hier:

Mijn mening

Toen ik de achterflap van dit boek las, was ik meteen verkocht!

'Paaseiland met zijn gigantische beelden die tot ieders verbeelding spreken.'

Ik bezocht zo'n twintig jaar geleden Stonehenge en ik was er ontzettend van onder de indruk. Paaseiland staat dus zeker en vast op de bucket list om eens te gaan bezoeken, en zéker na het lezen van dit spannende verhaal.

Het boek is ontzettend vlot geschreven en leest heel snel dankzij de korte hoofdstukken die er de vaart in houden, iets wat ik in een actiethriller altijd kan appreciëren.

Je wordt meteen meegezogen in het verhaal. Elk hoofdstuk lijkt wel met een cliffhanger te eindigen die in het volgende hoofdstuk meteen weer uit de startblokken schiet.

Heel erg krachtig 'verhalen vertellen' noem ik dat! Jeroen is er meester in.

De -eigenlijk wel grote- hoeveelheid historische, antropologische en archeologische informatie is erg leerrijk zonder belerend of overweldigend over te komen. Je leert immens veel bij over de cultuur van de Paaseilanders, de moai (die beelden dus), de vogelmancultus, de ontdekking van het eiland door de Nederlanders, enz. maar steeds uitgelegd in mensentaal, niet in vakjargon. Dat zorgt ervoor dat eender wie dit spannende boek ter hand kan nemen zonder voorkennis hieromtrent.

Het verhaal vindt zowel op Paaseiland plaats, waar student Anthoni op sleeptouw wordt genomen door de lokale onderzoeker Sergio, als in Middelburg, waar museumcurator Monique een grootste tentoonstelling over Paaseiland (en diens ontdekker Jacob Roggeveen) op het getouw zet.

De afwisseling in hoofdstukken qua locatie en hoofdpersonage zorgt dan ook voor een heel tof heen-en-weerspel waarbij alles op een gegeven moment samenvloeit.

Qua plot vond ik het ietsje minder, misschien omdat ik de beweegredenen van de 'bad guys' niet meteen realistisch vond, maar hé, het blijft fictie, het blijft een verhaal, en Jeroen zorgt ervaar dat alle eindjes netjes aan elkaar geknoopt worden.

Ik zou het dan ook niet meteen als een '*thriller*' persé omschrijven, eerder een spannend actieverhaal, waarbij ik niet zelden aan Indiana Jones en aan de grootmeesters Preston & Child moest denken - denk vb. aan De Codex of De verdwenen stad, of aan hun recente reeks met archeologe Nora Kelly in de hoofdrol.

Conclusie

mijn oordeel: ⭐️⭐️⭐️⭐️

Een heel erg leuk, vermakelijk en onwijs spannend verhaal, ontzettend goed verteld.

Zoals gezegd, voor de liefhebbers van Preston & Child en van Indiana Jones avonturen.

Meer recensies van wyloeck