Heel leuk debuut met toffe plottwist(s)

wyloeck 20 januari 2023
Angsteiland - Alexander Colin (2023)

Details
titel: Angsteiland
auteur: Alexander Colin
uitgegeven door/in: HarperCollins - januari 2023
pagina's: 268 p.
genre: spanning & thriller

mijn oordeel: ⭐️⭐️⭐⭐

Korte inhoud

Voor het oog van de camera ben je nooit alleen…

Als ze geselecteerd wordt voor een gloednieuw datingprogramma grijpt Lucy de kans met beide handen aan. Dit is het moment voor een nieuwe wending in haar leven. Haar werk is monotoon, ze woont nog steeds samen met haar twee beste vrienden en haar liefdesleven is sinds haar ex Jonas al net zo enerverend en volwassen als haar woonsituatie. Ze is klaar voor avontuur én een nieuwe liefde.

De opzet van het datingprogramma? Daten in doodsangst. Kandidaten worden geconfronteerd met hun grootste angsten, in de verwachting dat die angsten sneller verliefde gevoelens aanwakkeren. Maar nog voordat Lucy mee kan doen aan Angsteiland krijgt ze onheilspellende berichten van een mysterieuze boodschapper. En als ze arriveert in het resort waar het programma wordt opgenomen, blijkt al snel dat ze onvrijwillig deelneemt aan een gemeen spel.
Een spel met een dodelijke afloop.
Strijdt Lucy om de liefde, of om haar leven?

Over de auteur

Alexander Colin (1993 - België) werd in 2021 derde bij de Zilveren Strop, een schrijfwedstrijd voor spannende korte verhalen, en is sindsdien niet meer te stoppen. Angsteiland is zijn eerste thriller.

Mijn mening
Ik volgde Alexander al een tijdje op instagram (@rednax_niloc) toen ik zijn aankondiging zag verschijnen. Hij was op zoek naar fervente thrillerlezers om een leuke booktour op het getouw te zetten voor de promotie van zijn eerste thriller Angsteiland.

En toen ik mezelf aanbood als enthousiaste vrijwilliger om het debuut van een sympathieke Belgische auteur onder de loep te mogen nemen, was hij evenzo enthousiast. Hij bood me zelfs de kick-off van deze booktour aan, and so here we are...

Vrijdag 20 januari, de start van de booktour van Angsteiland, de debuutthriller van Alexander Colin.

First thing's first, een massive thank you aan Alexander en uitgeverij HarperFirst - HarperCollinsHolland om mij uit te nodigen tot deelname!

Want als ik het in één zinnetje kan samenvatten om ieders nieuwsgierigheid te wekken: ik verslond het boek op één avond, dat is hoezeer het verhaal je meetrekt in het boek.

Toegegeven, met 268 bladzijden is het dan ook geen dikke klepper, maar het leest als een sneltrein, je slaat de digitale pagina's om en om, want je wil gewoon weten what's next.

Het is heel modern geschreven, met een pak verwijzingen naar hedendaagse popculture, zoals TV-programma's die in Vlaanderen/Nederland bekend zijn, vb. Now or Never, Fear Factor, enz.

De angsten van sommige deelnemers aan Angsteiland zijn levensecht beschreven, het zijn dan ook angsten waar heel wat personen in het dagelijkse leven ook mee worstelen, wat het verhaal een hoge herkenningsfactor geeft.

Korte hoofdstukken, vaak vanuit het perspectief van een ander personage, houden je heel erg engaged in het verhaal. Een hele toffe schrijfstijl ook, veel show don't tell, maar absoluut niet overdreven onnodig aangewend.

Het lijkt soms alsof je naar de uitzending van Angsteiland op televisie zelf aan het kijken bent, heel cinematografisch verteld.

De eerste vijftig pagina's geven een mooie start/opbouw waar het hele concept netjes gekaderd wordt, het hoofdpersonage wordt neergezet en een eerste aanzet tot de spanningsboog gegeven wordt. En die spanning wordt echt strak aangehouden tot op het einde bij de ontknoping.

Ik zat op ongeveer 40 percent van het boek toen ik een vermoeden van de 'dader' had. Hmmm. Nope.
En dan op 80 percent dacht ik dat ik de dader nu wel zeker in het vizier had.
Hmmm. Again nope.
Ik werd zo vaak op het verkeerde been gezet!

En voor mij persoonlijk staat of valt een goeie thriller met het plot.
Een plot dat je in dit boek dus niet ziet aankomen. Maar het zeker ook geen Deus ex Machina, waarbij een ontknoping uit de hemel komt gevallen zonder enige aanwijzing. De aanwijzingen zitten gewoon heel mooi verscholen - well done!

Als ik een klein puntje van kritiek mag geven, zou ik de personages en deelnemers iets meer backstory meegeven, wat ook het boek iets meer volume zou geven. De huisgenoten in de flat, hun historiek en dynamiek onderling nog wat meer uitbouwen, de motieven van de andere deelnemers om aan zo'n heftig programma deel te nemen, enz. Maar dat is kritiek om kritiek te geven...

Want...

Conclusie
mijn oordeel: ⭐️⭐⭐️⭐
Dit is een heel leuk debuut! De plottwist(s) zie je niet aankomen, ik zat tot twee keer toe met een verkeerde gok... Ik kan niet wachten om te zien wat Alexander nog allemaal uit zijn pen schudt in de toekomst.
Het is misschien wat voorbarig om nu al te zeggen dat Vlaanderen er een nieuwe thrillertopper bij heeft, maar ik zeg het je: keep an eye out for this one, he's gonna do great things!

Meer recensies van wyloeck