MAGISTRAAL boek!

wyloeck 18 februari 2023
WAT EEN MAGISTRAAL BOEK!
Ga dit lezen! Nu meteen!
En daarmee is eigenlijk alles gezegd!

Nee, zo makkelijk maak ik me er uiteraard niet vanaf.

Dit is het 1e boek in een reeks (voorlopig al 7 delen, maar ik vermoed dat er nog zullen bijkomen) waarin detectives Luc Callanach en Ava Turner de hoofdrol nemen.

Dit boek stond al sinds 2020 op mijn 'must-read' lijstje, en ik ben er onlangs op vakantie (in het zonnetje) in begonnen. Op 2 dagen tijd had ik het achter de kiezen!
Waarom heb ik hier zolang mee gewacht...?
Want dit boek kan je niet opzij leggen, ik bleef tot 3 uur 's nachts wakker om het gewoon uit te hebben, om te checken of het einde zo fantastisch is als het plot was.
En ja... Jongens, jongens, wat een heerlijk spannend boek.

Je moet een beetje een sterke maag hebben, want de moordenaar martelt zijn slachtoffers echt vreselijk en takelt hen gruwelijk toe.
En als ik zeg moordenaar -en dus niet moordenares, dan geef ik hiermee geen spoilers, want op pagina 30 kom je al te weten wie de dader is. Letterlijk.
Je leest immers afwisselend vanuit het perspectief van de detectives en de moordenaar, wat het erg spannend houdt en de snelheid op een hoog tempo zet.

Je zou misschien kunnen denken -goh, als ik al weet wie de dader is, dan is er toch niks meer aan- maar niks is minder waar.
De hele zoektocht, het hele plot (inclusief een tweede plotlijn en een pak afleidingsmanoeuvres) is zodanig mooi in elkaar gezet dat alles gewoon klopt en op het juiste moment samenvalt of gebeurt - het KLOPT gewoon!

Korte, flitsende hoofdstukken en hele leuke uitgewerkte hoofdpersonages - je kan je zomaar Luc Callanach -een Franse detective die door omstandigheden in Edinburgh bij de Schotse politie gaat werken- voorstellen als een charmante knappe Fransman met halflang golvend haar, zonder dat zijn kenmerken super gedetailleerd beschreven worden. En zoals eerder al gezegd, ook de marteling van de slachtoffers wordt 'filmisch' (bij gebrek aan een beter woord) aangebracht. Het is inderdaad duidelijk dat de auteur werkt als scenarioschrijfster voor films.

Ik merk ook dat het geschreven is vanuit de verwachting dat er meerdere delen zouden zijn, gezien er -nu al, in deel 1- een heel mooi rechercheteam neergezet wordt in de Schotse politieafdeling waarin Luc en Ava zich bewegen. De hiërarchie, vriendschappen, interacties, onderlinge strubbelingen die zich aandienen geven zeker voedsel voor meer diepgang later.

Al bij al, niks dan lof voor dit boek - ik ben dan ook meteen begonnen in het 2e deel van deze reeks, Perfecte prooi, waarvan beweerd wordt dat het zo mogelijk nòg beter is...

Meer recensies van wyloeck