Voorspelbare ontknoping, maar al bij al een leuke thriller.

wyloeck 06 april 2023
Korte inhoud

In het zuiden van Zweden zijn bij een reeks branden al vier mensen om het leven gekomen. Alles wijst erop dat er een pyromaan actief is. Hij verwijdert eerst de brandmelders, markeert vervolgens de huizen met nummers en steekt ze dan in brand. Als een vrouw een aanval overleeft en meldt dat er tijdens het woeden van de brand strijkmuziek werd afgespeeld in haar huis, schrikt rechercheur Tess Hjalmarsson. Dit detail kent ze uit een van haar eerste moordzaken, die haar tot op de dag van vandaag achtervolgt, omdat deze zaak nog altijd niet is opgelost.

Tess start samen met haar collega Marie Erling en profiler Carsten Morris de zoektocht naar de pyromaan, die op wraak belust is en niet te stoppen lijkt. Langzaam maar zeker komen ze de dader op het spoor, maar als Tess hem te dicht nadert, staat ze ineens zelf bij hem op de radar...

Over de auteur

Tina Frennstedt is een van de meest geprezen misdaadjournalisten van Zweden. Ze was redacteur bij Svenska Dagbladet, misdaadreporter bij Expressen en werkt nu als omroepmanager voor Crime Central op de Zweedse televisie. Ze groeide op in Zuid-Zweden en woont tegenwoordig met haar dochter in Stockholm.

Mijn mening

First things first:
Ik mocht dit boek lezen via de World of Thrillers Boekenclub 2023 waar ik dit jaar deel van uit mag maken, in ruil voor een eerlijke mening, hartelijk bedankt dus voor dit recensie-exemplaar!

Dit is het 3e boek in de 'Cold Case'-reeks met rechercheur Tess Hjalmarsson, en voor mij persoonlijk het eerste dat ik ervan lees. Ik kan meteen bevestigen dat dit boek heel goed als standalone boek gelezen kan worden, ik had op geen enkel moment het gevoel dat ik belangrijke informatie uit het verleden (vorige boeken) ontbrak om dit verhaal te kunnen volgen.

Het plot ontwikkelt zich geleidelijk aan waarbij duidelijk wordt waarom deze exacte slachtoffers vallen, en er zijn ook interessante flashbacks naar 2005 die essentieel zijn voor de afloop, al moet ik zeggen dat de exacte motieven van de dader mij soms een beetje vergezocht lijken.

Waar ik in het verleden al verscheidene keren aangaf dat Scandi-thrillers helemaal mijn ding niet zijn, -ik vind ze over het algemeen veel te traag en langdradig- kan ik met plezier bevestigen dat dit boek een uitzondering op die regel is. De snelheid zit er goed in, korte hoofdstukjes waarin altijd wel iets gebeurt, geen oeverloos heen-en-weer in muffe ondervragingsruimtes.

Waar ik me echter nog steeds niet vertrouwd mee voel in Scandi-thrillers zijn de namen. Er worden op elke bladzijde wel plaatsnamen, dorpen, straten, wijken, steden, enz. genoemd met namen waar niemand ooit van gehoord heeft (tenzij je vertrouwd bent met Zweden waarschijnlijk) en die ik persoonlijk drie zinnen verder alweer helemaal vergeten ben, en dat vind ik ontzettend moeilijk te volgen. Ik besloot dan ook vrij snel om niet wakker te liggen in welke straat of dorp we nu precies waren, want dat zou de snelheid uit het verhaal halen.

De personages op het politiekantoor zijn vrij goed uitgediept, behalve dan profiler Carsten Morris, die wél op de achterflap genoemd wordt maar in het boek zelden aan bod komt - waarschijnlijk is dat een personage die vooral in de 2 voorgaande verhalen een belangrijke rol speelde.

Wat voor mij een primeur was, is dat dit een eerste boek is waar Covid-19 een rol in speelt, al hoefde dat totaal niet voor mij persoonlijk. Het is helemaal niet consistent aangebracht in het verhaal, het lijkt heel erg random aan bod te komen, alsof de auteur dacht 'hmm, het is alweer 5 pagina's geleden dat ik Covid nog eens vermeldde'.

Maar goed, tot besluit nog even herhalen dat dit zowat de eerste Scandi-thriller is die ik wel aangenaam lezen vond, dus da's sowieso al een opsteker.

Conclusie
mijn oordeel: ⭐️⭐️⭐⭐
Voorspelbare ontknoping, maar al bij al een leuke thriller.

Meer recensies van wyloeck