Een verhaal vol magie en liefde voor boeken.

Het verhaal is opgebouwd uit twee tijdlijnen en wordt verteld vanuit drie perspectieven. Ikzelf vind verschillende perspectieven altijd erg fijn om te lezen omdat je dan in verschillende personages kunt kruipen om het verhaal te beleven.

De eerste tijdlijn is de historische periode waarin Opaline leeft. Deze periode begint in 1921 in Londen. Opaline ontvlucht haar ouderlijk huis om aan een gearrangeerd huwelijk te ontkomen. Via Parijs komt ze terecht in Dublin waar ze de mogelijkheid krijgt om een eigen boekwinkel te runnen. Ze grijpt de kans met beide handen aan.

Opaline
"Een oud boek is niet persé zeldzaam. Een boek wordt pas zeldzaam als het niet alleen moeilijk te vinden is, maar ook nog eens zeer gewild is. En verzamelaars zoeken meer dan boeken alleen; manuscripten, prenten, etsen, archieven - zelfs brieven. Vooral brieven. Alles wat hun onverzadigbare nieuwsgierigheid voedt."

De tweede tijdlijn is de periode waarin we nu leven en waarin we Martha en Henry ontmoeten.
Martha heeft eindelijk de moed gevonden om haar gewelddadige echtgenoot te verlaten. Ze vindt in Dublin een baan als huishoudster met kost en inwoning bij een oudere dame.
Ze ontmoet de onzekere Henry, een academicus die op zoek is naar een manuscript van Emily Brontë. Een manuscript waarvan het bestaan niet zeker is en dat verborgen ligt in een historische boekwinkel die niet gevonden wil worden.
Martha en Henry ondernemen samen een zoektocht naar de boekwinkel en het manuscript. Maar zullen ze datgene vinden waar ze zo naarstig naar op zoek zijn als ze zichzelf niet eens kunnen vinden?

Martha
"Ik rilde. Het enige wat ik nog intimiderender vond dan boeken, waren heel oude boeken. Wat stond erin? Hoeveel macht kregen ze over je? Het sloeg natuurlijk helemaal nergens op. En als ik bij Henry was, voelde het alsof er een kleine kier in me was ontstaan en ik dacht: als ik alleen maar even kijk, kan het vast geen kwaad, toch?"

Henry
"Ze drukte zich tegen me aan en drukte haar hoofd tegen mijn borst. We zeiden niets meer. Het was alsof de boeken ons tegen de rest van de wereld beschermden en ik hoopte dat we eeuwig zo zouden blijven staan, mijn vingers verloren in de klitten van haar haar."

Evie Woods heeft een magisch verhaal op papier gezet. Een verhaal vol gevoel en liefde voor boeken en hun verhalen. Ook zit het verhaal vol liefde voor elkaar en hoe je jezelf leert kennen in bijzijn van diegene van wie je houdt. Leer je eigen verhaal kennen en ontdek een wereld van geluk en magie.

Het stukje magie wat Evie geschapen heeft begint klein maar is ook direct voelbaar aanwezig. Door het verhaal heen groeit het uit tot iets prachtigs waar je geen afscheid van wilt nemen. De personages groeien daarin duidelijk mee. Zowel in de historische tijdlijn als in de tijdlijn van de tegenwoordige tijd zijn ze onderweg naar hun eigen stukje magie en leven ze hun eigen verhaal. Hun persoonlijkheid en karakter groeien enorm en uiteindelijk zijn ze daar waar ze moeten zijn.

De personages zijn niet alledaags te noemen maar toch komen ze binnen handbereik. Je leert ze namelijk steeds beter kennen juist door die drie verschillende perspectieven. Je voelt hun gevoelens en hoort hun gedachten. Daarmee kom je dichter bij ze in de buurt en herken je ze beter.

Voorproefje
"De lente hing in mijn kelder. De stam had zich losgemaakt van de muur en de takken hingen nu als een soort baldakijn boven mijn bed. Er groeiden overal knoppen en her en der zag ik al de eerste bloesem. Ik vertelde madame Bowden er al een tijdje niets meer over. Ik vond het mooi en wilde liever niet dat iemand voorstelde om de boom te snoeien.
Toen ik langs een tweedehandsboekwinkel liep, zag ik op één van de tafels een boek over het verborgen leven van bomen. Het trok meteen mijn aandacht want de boom in mijn kelder leek zich daar echt te verschuilen. Voor ik er erg in had, had ik het gekocht. Blijkbaar was ik nu het type mens dat zomaar in een opwelling boeken adopteerde."

De opbouw van het verhaal is prachtig vloeibaar en heeft een sterke natuurlijke groei. Er zit geen enkel saai moment in. Het verhaal slurpt je op, houdt je vast en laat je rond dobberen op een zee van genot. Want genieten zul je zeker van dit verhaal. Van de eerste tot de laatste letter.

Ben je klaar om over de drempel te stappen en te worden wie je bent?

Meer recensies van Yvonne Oomen Muurmans