Rustig en ongetemd

Uitgeverij Karmijn
ISBN 9789492168320
Paperback 204 pagina's
Vertaald door Johannes Jonkers

Na het overlijden van haar vader, John Bergson, krijgt Alexandra de leiding over hun boerderij op de prairie van Nebraska. Het bedrijf heeft een aantal slechte jaren achter de rug maar Alexandra is ervan overtuigd dat haar vaders visie de juiste was en ze doet er alles aan om het tij te keren. Hiervoor zet ze alles aan de kant, zelfs haar kans op de ware liefde.

Voorproefje:
"Alexandra had nooit eerder geweten hoeveel het land voor haar betekende. Het getsjirp van de insecten in het lange gras was als de fraaiste muziek geweest. Ze had het gevoel gehad alsof haar hart zich daar ergens verstopte, bij het prairiehoen en de plevier en alle kleine wilde wezentjes die kirden en zoemden in de zon. Onder de lange ruige richels voelde ze hoe de toekomst zich roerde."

De liefde van de auteur voor de prairie van Nebraska en het boerenleven straalt van de pagina's af. Het verhaal is geïnspireerd op haar jeugdervaringen aldaar en dat is te merken. Het zit vol emotie en je voelt de ruigheid en de wijdsheid van het nog maar pas bewoonde land.
De setting van het verhaal met de ruwe prairie van Nebraska op de achtergrond en de ontluikende boerenbedrijven in het zicht spreken enorm tot de verbeelding. De kolonisten beginnen een bestaan op te bouwen. Sommige slagen daarin, andere keren terug of trekken verder. Het harde arbeidersleven is niet voor iedereen weggelegd.

De personages zijn eenvoudig neergezet maar daardoor niet minder boeiend. Ze zitten vol emotie en ze kruipen in je hart. Je leeft met ze mee wanneer ze gaan verhuizen, studeren, trouwen of in rouw zijn. Het zijn dingen die we zelf in het dagelijks leven meemaken en daardoor kun je je goed in de personages verplaatsen. Het leven zit vol met lastige keuzes en tijdens het lezen probeer je ze in gedachten de goede kant op te sturen. Je raakt bij hun keuzes betrokken en dat kan tot emoties leiden tijdens het lezen van deze prachtige roman.

De sfeer van het verhaal is rustig en ongetemd tegelijk. De rustige invloed komt van Alexandra en haar keuzes die ze maakt om het bedrijf vooruit te helpen. Het ongetemde komt veelal van Emil, de jongste broer van Alexandra. Hij heeft een hart vol passie en een hang naar avontuur.

De cover past perfect bij het verhaal en ze doen elkaar echt eer aan. Samen vormen ze één geheel. Een graanveld waar mensen met hun zeis tussen de halmen doorlopen om het te gaan oogsten. Het is een afbeelding van een schilderij van de Deense schilderes Anna Ancher.

Voetnoot:
Met dank aan Uitgeverij Karmijn mocht ik dit bijzondere boek lezen. Het verhaal is geschreven door de Amerikaanse schrijfster Willa Cather (1873 - 1947) en werd voor het eerst uitgebracht in 1913. Samen met The Song of the Lark (1915) en My Ántonia (1918) vormt O Pioneers! de Prairie-trilogie. Als O pioniers! werd dit verhaal voor het eerst vertaald in het Nederlands in 2022. Ik hoop van harte dat deel 2 en 3 ook een Nederlandse vertaling gaan krijgen.

Meer recensies van Yvonne Oomen Muurmans