Een vervlogen droom

Yvonne Oomen Muurmans 27 november 2023
Een vervlogen droom *****
verslag van een te kort leven
Rosemarijn Milo

Uitgeverij U2pi
ISBN 9789087598310
Luxe Paperback 269 pagina’s

Guusje Maes, geboren en opgegroeid in Hoofdplaat, Zeeuws-Vlaanderen is de grootmoeder van auteur Rosemarijn Milo. Wat gevonden foto’s en enigerlei mondeling overgedragen informatie vormen de basis voor dit verslag. Daaraan toegevoegd is een hoeveelheid van genealogische en andere historische gegevens om er een mooi geheel van te maken. Guusje had zich het getrouwde leven wel anders voorgesteld dan dat het in werkelijkheid was. Ze had gehoopt dat ze de vrijheid die ze had als ongetrouwde jongedame kon behouden. Met de Eerste Wereldoorlog op de achtergrond moet ze heel wat hindernissen overwinnen om dat te bereiken.

Het boek is opgesteld in de vorm van brieven. Guusje had een levendige correspondentie met haar vriendin, haar moeder en haar man. Doordat de auteur de brieven luchtig heeft gehouden leest het heerlijk en ondanks de soms emotionele en zwaardere onderwerpen blijft de tekst spontaan en eenvoudig. Ik kan me Guusje ook prima voorstellen, zittend aan haar schrijftafel. Het verhaal is opgedeeld in 9 delen die ieder een opvolgende periode in het leven van Guusje vertellen. Ondanks dat het verhaal maar 6 jaren bestrijkt heb ik Guusje op zo’n manier leren kennen dat ik haar worstelingen met de vrouwonvriendelijke maatschappij van toen goed kan voorstellen. Ik voel haar angst, wanhoop en eenzaamheid. Gelukkig heeft ze in die tijd een luisterend oor aan haar vriendin.

Voorproefje “Karel is erg zeker van zijn gevoel voor mij. Ik voel ook veel voor hem maar weet nog niet goed of je op zoiets kunt vertrouwen. Het is voor mij nog allemaal zo nieuw. Dat heb ik hem ook gezegd. Weet je waarom hij, onder andere hoop ik, verliefd op me is? Ik schijn een heel grappig lachje te hebben en een onweerstaanbare glimlach. Daar moest ik dan weer verschrikkelijk om lachen.”

De wetenschap dat dit een historisch verhaal is gebaseerd op waargebeurde feiten maakt het lezen ervan tot een mooiere ervaring. Het verhaal pakt je meer aan, raakt je dieper. Je wordt verder in de gedachten en gevoelens van Guusje getrokken omdat je weet dat deze vrouw echt heeft geleefd en dat dus haar gedachten en gevoelens echt waren. Er was nog veel taboe en onbesproken in die tijd. Zelfs tussen moeders en dochters werd er niet gesproken over de inhoud van een huwelijk. Dat is tegenwoordig lastig voor te stellen in een wereld waar we steeds meer open worden tegen elkaar. Gelukkig heeft Guusje haar vriendin waaraan ze alles kon toevertrouwen en ondanks dat de ‘vriendin Agaath’ door de auteur is verzonnen om de correspondentie gemakkelijker te laten verlopen, voelt Agaath toch menselijk aan.

Voorproefje “Alles aan mij is ineens anders, van binnen en van buiten. Als je goed kijkt, en dat doe ik natuurlijk, zie je dat er overal bollingen komen, zelfs in mijn gezicht. Als ik in de spiegel kijk, weet ik niet zeker of ik wel naar mezelf kijk. Van binnen zwelt natuurlijk ook van alles op. Ik bedoel niet alleen in mijn lichaam maar ook in mijn hoofd en mijn hart.”

Ondanks de weinige informatie die ze tot haar beschikking had, heeft de auteur toch een mooi en volledig beeld kunnen creëren van haar grootmoeder en haar leven. Hoe ze zich voelde en wat ze dacht komt echt prachtig tot uitdrukking. Samen met de enkele foto’s die in het boek zijn opgenomen vormt de correspondentie van Guusje met haar vriendin, haar moeder en haar man een schitterend portret van een jonge, moderne, vrijgevochten vrouw.

Met dank aan Rosemarijn Milo en met dank aan Maanlicht Maatwerk mocht ik dit eerste deel van het drieluik lezen. Samen met de volgende 2 delen vormt het de familiegeschiedenis van de auteur. Ook daarvan zal binnenkort een recensie verschijnen. Tot nu toe kan ik iedereen die van waargebeurde, historische romans houdt, dit deel oprecht aanraden.

*****

Meer recensies van Yvonne Oomen Muurmans