Eén jaar uit het leven van P.M.C.J.S.

Yvonne Oomen Muurmans 15 december 2023
Eén jaar uit het leven van P.M.C.J.S. *****

Jaar van honger en muziek
Rosemarijn Milo

Uitgeverij U2pi

ISBN: 9789493240285

Luxe paperback, 242 pagina’s

Dit 3e deel is het afsluitende deel van het familiedrieluik van de auteur. Dit boek vertelt over een jaar uit het leven van Marthje, de moeder van Rosemarijn Milo. De auteur heeft dit deel in dagboekvorm geschreven. Hoewel Marthje, voor zover bekend, geen dagboek heeft bijgehouden heeft Rosemarijn dit voor haar gedaan over dat ene jaar; vanaf eind juli 1944 tot en met begin juli 1945. Zoals nu duidelijk is geworden was dit een veelbewogen jaar voor Marthje. Het betekende de einde van de oorlog maar niet het einde van alle problemen die zich tijdens die oorlog hadden opgestapeld.

Voorproefje

“Meteen na de aankondiging van de spoorwegstaking zijn de moffen alle fietsen en auto’s gaan vorderen. Ook de voorraden bij de groothandelaren. Ze hebben bovendien het binnenlandse scheepsvervoer verboden. De voedseltoevoer zal dus wel degelijk belemmerd worden. Dat schrijf ik zomaar op, alsof het niks is, maar eigenlijk ben ik in paniek. Hoe moet dat nu? Gaan wij honger lijden? Het is al geen vetpot. Ik mag daar nu niet aan denken want anders krijg ik het benauwd. Heb al zo’n moeite om op de been te blijven.”

Dit was natuurlijk zeker geen ideale situatie met 2 kinderen en een 3e op komst. Ook was de sfeer tussen Marthje en haar man Henk niet al te best. Henk liet haar vaak in de steek wat betreft het huishouden en de kinderen. Ze moest dus veel dingen alleen oplossen en regelen. Marthje was daardoor vaak wat depressief, vermoeid en prikkelbaar. Zeer begrijpelijk maar natuurlijk wekt dat dan ook weer irritatie op bij Henk. Zoals Marthje zelf zegt: “Altijd misverstanden, altijd ruzies.” Gelukkig was er ook muziek in het leven van Marthje. Naar die momenten keek ze uit en dan kwam ze tot rust.

Er zijn veel mooie foto’s in het boek opgenomen waardoor je een nog beter beeld bij de personen krijgt. Je kunt je daardoor beter in hun leven inleven, hoewel je je bij lange niet voor kunt stellen hoe het toen geweest moet zijn.

De periode waarin dit boek zich afspeelt valt uiteraard samen met de periode in boek 2. Het is wel een periode waarin, voor mij althans, veel nieuwe informatie zit over die periode van de 2e Wereldoorlog en er vlak na. Het is heel erg informatief. Het zou ook zo gebruikt kunnen worden als boek op school. Leerzaam op een luchtige manier. Het complete drieluik is zeer interessante leesstof en ik denk dat op deze manier de leerlingen het zelfs leuk zouden gaan vinden om geschiedenis te leren én te gaan lezen want dat staat tegenwoordig bij de jeugd op een laag pitje. Ik raad deze boeken dan ook aan iedereen aan die iets wil lezen wat historisch is maar ook op waarheid berust. Echte parels voor de Nederlandse boekenwereld.

*****

Meer recensies van Yvonne Oomen Muurmans