Een ware belevenis

Rosemarijn Milo

Uitgeverij U2pi
ISBN 9789493240940
Paperback 283 pagina's

In het Nederland van de jaren '90 is het lastig vertoeven wanneer je homosexueel bent. Dat kunnen de vriendinnen Lisette en Floor en de vrienden Stefan en Paul alleen maar bevestigen. Ze voelen de afkeurende blikken en horen de gedempte opmerkingen wanneer ze door hun woonplaats lopen. Met z'n vieren besluiten ze een manier te vinden die een oplossing biedt voor hun gezamenlijke probleem. Het is een onconventioneel idee maar alle 4 zijn ze het erover eens dat het dé oplossing is: Lisette trouwt met Stefan en Floor trouwt met Paul. Simpel, toch?

Voorproefje:
"De wittebroodsweken, of wat daarvoor moet doorgaan, verstrijken zonder noemenswaardige incidenten. Floor is de helft van de tijd in Japan. Door het tijdsverschil kunnen Lisette en Floor elkaar niet bellen, als dat al gekund had tussen de repetities, concerten en reizen door. Lisette vindt het vervelend om in haar eentje boven te zitten en gaat regelmatig naar beneden om wat met de mannen te praten en af en toe samen te eten."

Met als decor een riant appartement in Amsterdam leven de 2 stellen kruislings samen. De auteur geeft in ieder van hun leven een kijkje via brieven, dagboeken en gesprekken. Op die manier leer je de 4 personages en hun onderlinge verhoudingen aardig goed kennen. Ze denken dat ze de oplossing gevonden hebben voor de hindernis die hun homosexuele relatie met zich meebrengt. Maar gaandeweg verschuiven hun persoonlijke prioriteiten door factoren van buitenaf.
De auteur neemt een risico door de ziekte aids in haar verhaal op te nemen. Het is een heftig onderwerp waar nogal een taboe op rust. Maar door haar luchtige manier van schrijven wordt dat onderwerp prachtig verweven in het verhaal.

De personages zijn erg alledaags maar ieder van hen heeft toch zijn of haar eigen eigenschap die het onderscheid maakt tussen de 4. De auteur heeft heel behendig haar beroep en haar vroegere toekomstdroom verweven in de 2 vrouwelijke personages. Door de korte gesprekken die de brieven en dagboekdelen afwisselen leer je de 4 personages goed kennen en je sluit ze in je hart.
De sfeer van het verhaal knalt alle kanten op. Op het ene moment is het gezellig en feestelijk. Een ander moment steekt een grimmige sfeer de kop op. Net zoals in het dagelijks leven het geval is.

Er komen tijdens het lezen verschillende emoties bovendrijven. Verbazing, blijdschap, verdriet, woede en opluchting. Dit zijn ook de emoties die bij de personages een rol spelen gedurende het verhaal. Ik kan me duidelijk goed inleven in hun gevoelens. Dat maakt het lezen een ware belevenis.

De cover is subtiel en past perfect bij het verhaal. Met de 4 gendersymbolen door elkaar gevlochten geeft het de gecompliceerde vierhoeksverhouding weer die de 4 hoofdpersonages met elkaar hebben.

Voetnoot:
Met dank aan Maanlicht Maatwerk en auteur Rosemarijn Milo mocht ik dit boek lezen. Bij mijn start in dit boek was ik in eerste instantie verbaasd. Verbaasd dat er homosexuele stelletjes waren die niet gemoedelijk samen door de straten konden lopen. Daarna besefte ik dat het verhaal zich afspeelt in de jaren '90. Toendertijd was het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat dat mogelijk was. Gelukkig is er veel veranderd sindsdien. En, helaas, zijn er zelfs nu nog mensen die afkeurend en veroordelend reageren op koppels van hetzelfde geslacht.

Meer recensies van Yvonne Oomen Muurmans