Onverwacht spectaculair

FUB Publishing & Writing
ISBN 9789082931334
Paperback 251 pagina's

Cover
De cover laat een hartvormig hangertje aan een ketting zien. Het is sfeervol en luguber tegelijk. Het bloed op het hangertje roept spanning en verwachtingen op. Of het hangertje een rol speelt in het verhaal zal ik niet verklappen.

Het verhaal vertelt van Hannah Zilver, een wereldberoemde concertpianiste. Maar Hannah heeft een geheim uit haar verleden dat haar achtervolgt. Want iemand schijnt haar geheim te kennen en haar ermee af te persen. Ze legt haar carrière stil om via herinneringen achter de waarheid te komen. Daarvoor moet ze naar Korfoe waar alles is begonnen.

Voorproefje
"Hannah was op het ronde krukje gaan zitten en had voorzichtig, één voor één, alle witte en zwarte toetsen ingedrukt. De aanraking ervan had magisch gevoeld. De oplopende klank ervan had haar verlangen geopend naar rust in haar hoofd.
Elke vrije minuut was ze te vinden geweest achter haar vleugelpiano. Eindelijk had ze een plek gevonden waar ze zich had kunnen afzonderen van het verbale geweld. Waar ze tijdens het spelen van muziek het schuldgevoel dat haar leven vergalde, had kunnen laten varen."

Het verhaal is geschreven in korte hoofdstukken en persoonlijk vind ik dat zeer prettig lezen. Het heden van de verschillende personages wordt afgewisseld met herinneringen uit het verleden van Hannah. Door het verhaal heen begint ze zich langzaam steeds meer details te herinneren van wat er in haar jeugd gebeurd is aangaande de verdwijning van haar broertje.
Jagritta heeft een prettige schrijfstijl waardoor je niet makkelijk kunt stoppen met lezen. De personages zijn goed en realistisch neergezet alhoewel er waarschijnlijk weinig mensen zijn die zich kunnen identificeren met een concertpianiste. Maar waarschijnlijk wel met een gebeurtenis in hun verleden waar ze niet over willen of kunnen praten en het schuldgevoel wat ze daarover kunnen hebben.
De personages zijn wel helder en goed uitgewerkt. De relaties onderling zijn duidelijk op een klein geheimpje hier en daar na. Maar dat hoort dan weer bij het verhaal.

De auteur zet je regelmatig op het verkeerde been met de heerlijk onverwachte plotwendingen waar je mee te maken krijgt. Daarmee zet ze je brein aan het werk en laat het verhaal je niet meer los totdat je het boek uit hebt. Als lezer blijf je nieuwsgierig naar de ontwikkelingen in het verhaal en op het einde word je getrakteerd op een spectaculaire afloop.

Voetnoot
Met dank aan auteur Jagritta Olthof heb ik dit boek mogen lezen. Nadat ik haar vorige boek De rest van de waarheid met veel plezier heb gelezen en gerecenseerd vroeg ze mij of ik ook Dodelijke leugen wilde lezen. Omdat ik heb genoten van haar vorige boek zei ik natuurlijk ja.
Ik mag wel zeggen dat ook dit boek weer een echte aanrader is en ik stiekem al uitkijk naar haar volgende boek.

****

Meer recensies van Yvonne Oomen Muurmans