Het hoge woord

Yvonne Oomen Muurmans 03 december 2023
Het hoge woord ****
Vijf vrouwen en een familiegeheim

Rosemarijn Milo

Uitgeverij U2pi

ISBN 9789087599461

Paperback, 248 pagina’s

In deel 1, Een vervlogen droom, hebben we kennis gemaakt met Guusje Maes. Aan de hand van haar correspondentie hebben we haar leren kennen en haar te korte leven mee mogen beleven. In dit 2e deel leren we haar grote liefde Karel Hamer kennen. Hij liet zijn levensverhaal opschrijven door zijn overbuurman Henri van Genugten.
Karel is 31 wanneer hij zijn oog laat vallen op de mooie Guusje Maes. Karel is handelsreiziger en op dat moment voor zaken in Zeeuws-Vlaanderen waar Guusje in Hoofdplaat woont. Hij is zo onder de indruk van haar verschijning dat hij op onderzoek uitgaat om te achterhalen wie zij is. Al snel komt hij uit bij Het Wapen van Zeeland, het hotel van de ouders van Guusje. Vanaf dan bezoekt hij Guusje ongeveer 1x per maand en in januari van het jaar 1914 trouwen ze. Guusje is dan 22 jaar.

Dit boek gaat niet over de periode van het huwelijk van Karel en Guusje. Nou ja, een klein gedeelte toch wel. Maar voor het overgrote deel gaat het over Karels leven na de dood van zijn geliefde Guusje. Het gaat over zijn eenzaamheid en over zijn schaamte. Had hij het anders moeten doen? Had hij haar meer vrijheid moeten geven? Was het dan anders gelopen? Dat zullen we nooit weten. We weten nu wel dat Karel Hamer zijn leven lang een groot geheim met zich meegedragen heeft waar hij zwaar onder gebukt ging. Maar hij heeft besloten om het niet mee zijn graf in te nemen maar via zijn overbuurman aan het licht te brengen.

Het hoge woord is eruit.

Voorproefje
"Mijn beste Henri, begrijp me goed: wat ik u nu aan het vertellen ben, is precies datgene dat ik mijn hele leven voor me heb moeten houden, verzwegen heb voor alles en iedereen en dat er nu eindelijk uit moet. En dat kan alleen bij u. Ik wil het u hier en nu bekennen."

Het verhaal van dit 2e deel is wat minder luchtig geschreven dan van deel 1 maar dat zal hoogstwaarschijnlijk komen door de zwaardere onderwerpen over de 2e Wereldoorlog, Karels ervaringen daarmee, het verlies van diverse kinderen en het niet gelukkig kunnen zijn in zijn volgende huwelijken. Deze onderwerpen worden zeer emotioneel besproken en naarmate de band tussen Karel en Henri groeit komt het ook steeds emotioneler op de lezer over. Bij mij althans wel en ik kreeg af en toe een brok in mijn keel bij het lezen van zoveel narigheid. Je wordt met je neus op de feiten gedrukt dat het vroeger toch iets anders ging dan dat we nu gewend zijn.
Ondanks de minder luchtige toon leest ook dit boek heerlijk weg en de auteur heeft er een prachtig historisch verhaal van gemaakt. Dit 2e deel is te lezen als een echt vervolg op deel 1 maar zeker ook als tegenhanger van het 1e deel. Natuurlijk bestrijkt dit deel een langere periode en daarmee komen we wat meer in de huidige tijd terecht. Ondertussen zijn de voorbehoedsmiddelen niet meer uit de samenleving weg te denken en is het vrouwenkiesrecht heel gewoon te noemen.
Als Karel dat toen geweten had.......

Graag bedank ik de auteur Rosemarijn Milo voor het ter beschikking stellen van dit boek.
Ook bedank ik Maanlicht Maatwerk voor het organiseren van deze schitterende blogtour.

****

Meer recensies van Yvonne Oomen Muurmans