Actueel met de huidige media

Anoeska 09 januari 2019 Auteur
Een apart boek. Ik vond het oké. Het was niet slecht, maar het heeft me ook niet omver geblazen.

Het concept van dit boek is zeer uniek. In het begin had ik een andere soort Dystopie verwacht. Ik was wel aangenaam verrast toen ik eenmaal doorhad waar het over ging. De vluchtelingencrisis is op zich toch iets zeer actueel.
Wat mij ook verwonderde aan dit boek was hoe echt het leek. Deels ook omdat ik het idee kreeg dat de auteur inspiratie vond in de Holocaust, maar ook omdat je het deels toch al wel in de media ziet. Hoe men eigen volk vaak toch boven het andere volk plaatst.
Hoewel het eigenlijk een politieke kwestie aankaart, heb ik het niet zo ervaren. Het verhaal vertelt de weg die een meisje aflegt. Het gaat niet inzoomen op politieke debatten. Dit boek lijkt mij zeker en vast een boek voor middelbare scholen die deze kwestie aankaarten.

Alleen miste ik soms wat detail. Er werd doorheen het boek gesproken over 'oorlogen'. Maar welke oorlogen? Het boek speelt in de toekomst af, en het ging niet over de Wereldoorlogen. Als lezen was ik een beetje verdwaald in die nieuwe wereld.
Ook vooral waarom het zo geëscaleerd was, vond ik niet zo duidelijk. Vanwaar de haat, vervolging en dergelijke zaken?

Meer recensies van Anoeska