Een triller die leest als een sneltrein

Evelyne cathoir 01 juli 2019

Karin Slaughter is één van ‘s werelds populairste en meest gewaardeerde schrijvers. Haar vorig boek, “Gespleten”, wordt momenteel onder de oorspronkelijke titel “Pieces of Her” door Netflix tot een 8-delige reeks verwerkt. En ook “Goede dochter” en “Veroordeeld” worden nog verfilmd. De verwachtingen voor “Laatste Weduwe” zijn dus hoog.
Ontvoering op klaarlichte dag
“Laatste weduwe” begint met de ontvoering van Michelle Spivey.
Michelle winkelt met haar 11-jarige dochter, wanneer ze wordt ontvoerd. Spivey is een vitale wetenschapper die werkt bij het Center for Disease Control, de autoriteiten worstelen om haar te vinden maar niemand weet waarom ze is meegenomen. Vervolgens schakelt Karin Slaughter over naar Sara en Will.
Een paar weken later, worden Will Trent en Sara Linton plotseling opgeschrikt door het geluid van explosies. Zowel Sara als Will zijn erop getraind om hulp te verlenen in noodgevallen, ze gaan erop af in plaats van de andere kant op te rennen. Maar vandaag wordt dat instinct ze noodlottig, binnen no time loopt alles volledig uit de hand. Ze komen een groep mannen tegen en eigenlijk bevinden ze zich op de verkeerde plaats op het verkeerde moment. Will ziet met eigen ogen hoe Sara wordt ontvoerd. Ze komt terecht bij een racistische groepering die een aanslag aan het voorbereiden is.
Ondertussen probeert Will Sara te lokaliseren en te bevrijden dit met de hulp van zijn collega Faith. Hij ontdekt welke groepering achter Sara’s ontvoering zit en hij besluit om undercover te gaan om Sara te bevrijden. De situatie voert hen de bergen in, op weg naar de waarheid over het lot van Michelle, en de confrontatie met een moordzuchtige radicale groepering…
Verschillende vertelperspectieven
In afwisselende hoofdstukken volgen we Sara, Will en Faith (collega en vriendin van het koppel). Bij het volgen van Sara kom je zo te weten wat een geheime groep van plan is en waarom zij en Michelle werden geselecteerd. Wat ze verdragen, getuige en horen, zorgt soms voor een verontrustend gevoel, maar een die je aan de pagina’s houdt. Karin Slaughter heeft de neiging je uit uw comfortzone te halen. “De laatste weduwe” zit boordevol spanning en actie , ik had regelmatig het gevoel dat ik middenin de scènes zat in plaats van ze te lezen. Alsook bestaat de verhaallijn uit drie delen en het is pas in het laatste deel dat alle puzzelstukjes op hun plaats vallen.
Eerste kennismaking met Karen Slaughter
Je mag het een gat ik mijn culturele ontwikkeling noemen, maar dit was het eerste boek dat ik las van Karin Slaughter. Zij is de koningin van de suspense. En deze titel is haar meer dan waardig. Wat een kennismaking! Ik vond “Laatste weduwe” zeer gemakkelijk weglezen. Dit is # 9 in de Will Trent-serie, maar voor mij voelde het absoluut goed om “De laatste weduwe” op zichzelf te lezen.
Als nieuwe lezer heb ik het verhaal gemakkelijk kunnen volgen omdat de personages goed belicht worden alsook hun achtergrondgeschiedenis. Deze informatie is zeer duidelijk en ze laat je ook niet in het ongewisse over gebeurtenissen die in het verleden zijn gebeurd. De personages zijn echt levendig weergegeven, ik bouwde een affiniteit op met de hoofdpersonages.

Meer recensies van Evelyne cathoir