Hellehonden: vriendschap en verbinding

Ferry76Visser 14 augustus 2016
‘Hellehonden’ van Daniel Warmoeskerken is meer dan een spannend fantasierijk verhaal. Het is een pagetruner over vriendschap en in verbinding staan. Dit debuut laat zien dat we nog veel fantasierijke verhalen van deze schrijver mogen verwachten.
Als eerste zijn er verschillende overeenkomsten met de Lockwoord-serie van Jonathan Stroud. Jonge sympathieke helden, veel geesten en spannende wendingen,waardoor het voor de lezer moeilijk is om het boek aan de kant te leggen. Met enkele bijzondere geesten voegt Warmoeskerken een origineel element toe dat ik nog niet eerder ben tegengekomen.
Dan zit er voor mijn gevoel een bijzondere semantiek in het verhaal met betrekking tot dieren. De vos Crevan en de hond Balthasar zijn niet alleen geweldige personages. Ze hebben ook een rol als motief vanwege hun symbolische betekenis. De vos is een zielsgids en een kenner van de onderwereld. Hij brengt iemand in contact met zijn innerlijke leiding, is creatief en slim. De vos kijkt vooruit en neemt maatregelen om zijn naasten te beschermen. De hond is een begeleider en leermeester, is trouw en eerlijk. Hij zorgt voor de kracht die je nodig hebt om door te gaan en bewaakt en beschermt je in de duisternis.
En er is nog een motief in deze pageturner dat belangrijk is, namelijk de sleutel. In ‘Hellehonden’ gaat het om aan de ene kant om afsluiten van een periode en het openen van een nieuwe periode. Voor Milan en Eva zijn dit belangrijke een thema’s in hun ontwikkeling.
‘Hellehonden’ gaat over verbinden en in relatie staan tot een ander. Dat laat het verhaal ook op een spannende en fantasierijke manier zien. Om een band met iemand aan te gaan is het belangrijk om je open te stellen, zodat de ander toegang kan krijgen. De gesloten Eva en Milan laten ieder zien hoe hun geslotenheid een vorm van kwetsbaarheid is en dat kracht juist te vinden is in vriendschap.
Af en toe moest ik tijdens het lezen denken aan alteriteit, het perspectief van de ander, van de Franse filosoof Levinas. De ander verdient de ruimte om zichzelf te zijn en zo ontstaat er de mogelijkheid om een relatie tot een ander te laten ontstaan.
Kortom ‘Hellehonden’ is een veelbelovend debuut vanwege de symboliek en de thematiek van het verhaal. Het is een ander voor alle lezers die van spannende jeugdboeken houden, met een authentieke meerduidigheid. Alles wijst er op dat de Nederlandse fantasylezers van Daniel Warmoeskerken nog veel moois mogen verwachten. #hellehonden #danielwarmoeskerken #uitgeverijzilverbron

Meer recensies van Ferry76Visser