Joyce Remmerswaal 03 augustus 2012
De fatale toewijding van verdachte X vertelt het verhaal van Yasuko, een vrouw wie haar ex-man vermoord, en Ishigami, haar buurman. Een grote rol speelt ook een studiegenoot van Ishigami, professor Yakuwa.

Dit is mijn eerste Japanse thriller, ik was enthousiast geraakt door de quotes: ""de Japanse thriller sensatie" en de "Japanse Stieg Larsson". Helaas heb ik moeten constateren dat mijn verwachtingen iets te hoog waren. Het boek miste spanning in mijn ogen, het verhaal kabbelde zeker op de helft van het boek maar een beetje voort.

Een grote rol in het boek speelt de gedachtengang van de studievriend van Ishagami, maar dat is allemaal niet erg duidelijk en leidt tot onbegrijpelijke acties, die pas op het einde van het boek duidelijk worden.

Ik vind het boek ook meer een detective, dan een thriller. Geen idee of het boek typisch Japans is, wel is de omgangsvormen van de mensen veel respectvoller. De rangen en standen spelen een grotere rol, als in boeken uit andere landen. Het is wel een typische Japanse thriller, denk ik, want dit is de eerste die ik lees. In ieder geval is het boek niet te vergelijken met thrillers uit andere landen.

Ik geef het boek 2 sterren, omdat het niet aan mijn verwachtingen voldeed.

Meer recensies van Joyce Remmerswaal