Een bijzondere verschijning

Kelly 16 juni 2019
Er gebeurt ontzettend veel in dit boek. Ik heb dit boek ook al een poosje uit, maar ik moest het even allemaal laten bezinken. Het verhaal begint met Jeanne, dochter van beroemde ghost hunter Howard, en dat zij op locatie een aflevering aan het opnemen zijn. Uiteindelijk moeten zij een nieuwe opdracht aannemen, en er komt ook een vraag uit Nederland. Deze wijst Howard meteen af – Jeanne’s moeder is een Nederlandse en heeft Jeanne bij Howard zonder verdere uitleg achtergelaten. In Jeanne begint echter het verlangen te branden om er achter te komen waar ze nu vandaan komt, en ze gaat dan ook stiekem naar Nederland. Hier staat de praatgrage en knappe Wietse op haar te wachten, waar zij zal verblijven zolang ze in Nederland is.

Terwijl Jeanne aan het zoeken is naar alle dingen die ze kent uit verhalen van haar vader over haar moeder, komt Jeanne er al snel achter dat er iets niet klopt. Als Jeanne met Wietse naar de plek gaat waar haar vader haar moeder heeft leren kennen, beginnen er vreemde dingen te gebeuren. Het duurt ook niet lang voordat haar vader Howard met zijn ghosthunter team in Oss staat, klaar om Jeanne weer mee te nemen, weg uit Nederland. Alleen krijgt ook Howard door dat er iets niet klopt en het team gaat op onderzoek uit. Zou het nu dan voor het ”echie” zijn?

Voor zover is het verhaal goed te volgen en leuk geschreven. Jeanne, omringt door mannen, heeft last van haar hormonen en teenage crushes, ze is niet de knapste volgens zichzelf, ze houdt van series, katten en Harry Potter. Ze is een normale tiener, op het feit dat ze in een busje woont en de wereld afreist na.
De personages zijn leuk uitgewerkt, ze hebben duidelijke karakters en persoonlijke voorkeuren. Er zit veel humor in en ik heb regelmatig moeten lachen.

Ik snapte alleen ongeveer halverwege niet echt waar het boek nu naartoe wilde. Ik dacht een humoristische YA in handen te hebben, met een aantal serieuze onderwerpen. Maar uiteindelijk gaat het boek een totaal andere kant op – daar had ik me niet op voorbereid. Toen ik eenmaal doorhad wat de bedoeling was, kon ik meegaan met het verhaal en werd het weer fijn om te lezen.

Dit boek is erg origineel, soms een beetje ongrijpbaar en lastig te volgen, maar zeker de moeite om te lezen. Het is erg tof dat het boek zich afspeelt in Noord Brabant, hierdoor voelde ik wel een verbinding met het boek. Ik vroeg me alleen af aan het einde van het boek of ik het wel heb begrepen, en dat vraag ik me nu ook nog af. Maar, dat heeft ook wel zijn charmes. Is het een tof boek? Zeker. Was het mijn ding? Niet echt. Maar als je iets TOTAAL anders wilt lezen is dit een dikke aanrader. Ik vind het dus ook lastig om dit boek te scoren, dus ik geef het 3,5 sterren. Een ruime voldoende!

Meer recensies van Kelly