Rosset versus Koehler versus Duitsland

leentje4trixie 08 juli 2019
Tony Schumacher is een Britse schrijver, scenarioschrijver en omroeper uit Liverpool .
Zijn eerste roman, The Darkest Hour, is een alternatieve geschiedenis , die zich afspeelt in een Brits Verenigd Koninkrijk na een Duitse overwinning in de Tweede Wereldoorlog .
Het werd over het algemeen goed ontvangen. Zijn tweede boek, The British Lion, werd vrijgegeven door de William Morrow- afdruk van HarperCollins en werd ook goed ontvangen in zowel de VS als het VK.
De derde roman in de John Rossett-serie is An Army of One en verscheen in augustus 2017. Hij publiceerde zelf verschillende andere werken, waaronder Rear View Mirror: verhalen uit de straten en de nacht ,verhalen die vertellen over zijn tijd als politieagent en taxichauffeur in Liverpool.

Schumacher werd geboren in Huyton , Merseyside.
Hij schrijft/schreef ook voor The Guardian en The Huffington post.

Zijn boek De Britse leeuw kreeg in de VN 5*.

Ik vind het boek in de eerste plaats geen Thriller,maar wanneer is een verhaal een thriller?
Voor mij is het vooral een misdaadverhaal,er zit voldoende spanning in dit boek en het gaat vooral over manipulatief gedrag ,afpersing,misbruik van rangorde en massamoorden.(vergassen van de joden)
Ooit zei een thriller auteur het volgende,een thriller is een misdaad verhaal maar een misdaadverhaal is niet noodzakelijk een thriller.

Britse leeuwen is het vervolg verhaal op Tijden van duisternis waarin John Rosset ook de hoofdrol had.

John likt zijn wonden en hersteld in het Queen Alexandra's Military Hospital in Londen.
Het is 1946 en de Nazi's wonnen de oorlog en bezetten nu Groot-Brittanië.
John Rosset ,een Britse oorlogsheld werkt noodgedwongen voor de SS maar wil terug aan het werk als politie agent.
Hij hielp een joodse vrouw en haar zoontje ontsnappen(tijden van duisternis) nadat hij gewetens problemen kreeg bij dat gene wat hem opgedragen word,joden bijeen drijven die naar God mag weten waar gaan.
Zijn baas Ernst Koehler weet de ware toedracht van het incident maar verzwijgt dit uit angst voor de consequenties.Ze sluiten een akkoord en begraven daarmee de waarheid zodat ze verder kunnen.
Het kost John bijna het leven,hij hersteld van zijn zware verwondingen en probeert zijn vorige job van politie agent weer op te nemen.
Ernst Koehler's vrouw en dochter zijn op bezoek in Londen binnen een paar weken gaan ze terug naar duitsland en Ernst wil het liefst met hen mee daarom vraagt hij zijn overplaatsing aan.
Maar dan slaat het noodlot toe en worden zijn vrouw en dochter bij een namiddagje shoppen ontvoerd.
Wie zit hierachter maar vooral waarom?
Het word al snel duidelijk wie en ook waarom.
Ernst moet namelijk een Joodse vrouw ontvoeren Ruth Hartz een dokter die op de natuurkunde faculteit van de universiteit werkt.
Ze helpt de Duitsers en daarmee Hitler een atoombom te maken.
Door Ruth te ontvoeren hopen ze in het bezit te komen van alle gegevens die nodig zijn om deze bom voor hun te fabriceren.
Door zijn vrouw en dochter te ontvoeren zetten ze Ernst onder druk zodat hij aan deze operatie meewerkt.
Ernst vraagt john om hem te helpen deze vrouw te vinden ,te halen om zo zijn vrouw en dochter terug te krijgen.
Vele hooggeplaatste officieren misbruiken hun rang en functie om mensen onder druk te zetten of zaken te verdoezelen.
Het Britse verzet,de ondergrondse,Duitse officieren en gewone burgers worden gemanipuleerd en voorgelogen.
Anja en Lotte Koehler en Ruth Hartz zijn de inzet van een oorlog tussen Duitsland,Amerika en Engeland.
Ruth gaat met John mee als deze ten tonele verschijnt,zij beseft dat ze van geen waarde meer is voor de Duitsers waarvoor ze werkt als haar taak volbracht is.
Dit boek verteld het verhaal dat door niemand echt gewonnen kan worden temeer ook gezien de vele slachtoffers.
Ook de uiteindelijke winnaars zijn slachtoffer gezien de persoonlijke geleden verliezen en de druk op hun geweten.

Vind john zijn weg naar een toekomst?
Overleven Anja en Lotte hun ontvoering?
Vind Ernst zijn vrouw en dochter levend terug?En hoe ziet zijn leven er daarna uit?
Voor het antwoord op al deze vragen moet je het boek De Britse leeuw lezen.

Weet je waar Rosset de laatste dagen geweest is ?
Hij was bij ons.
Ons?
Bij Koehler en mij.
Wat deed hij?
Politieman zijn.Dat is zijn werk.
Hij is niet uit jullie buurt geweest?
Neen.
Hij is in Londen gebleven?
Ja.

Meer recensies van leentje4trixie