Dit verhaal gaat over de oorsprong van de eeuwige intolerantie en spanning tussen dwergen en trollen. Jaarlijks wordt de Slag in de Koemvallei op confronterende wijze herdacht door inwonende betrokken ‘etnische groepen’ in Ankh-Meurbork. Er is zelfs een bordspel BAM! op deze historische gebeurtenis gebaseerd. Niemand weet wie won. Dit jaar loopt door opeenvolgende ongewone incidenten de spanning hoog op.

Commandeur Douwe Flinx is geen rust gegund, maar als er één geschikt is om de gemoederen tussen beide partijen te sussen en recht te doen dan is alléén hij dat. Dus hij kan niet verslappen. Flinx is namelijk 24/7 een stadswacht in hart en nieren. Met één uitzondering. Om zes uur wil hij kost wat kost thuis zijn om zelf zijn zoontje Douwe Flinx zijn geliefde bedverhaal over een koe voor te lezen. Zijn vrouw Sibil weet dat ze de klok op hem gelijk kan zetten “Hij zegt altijd dat als je om een goede reden te laat komt, je ook te laat komt om een slechte reden.”

Ik ben geneigd alle verhalen van de Schijfwereld goed tot heel goed te vinden. Toch vond ik dit boek af en toe wat saai. Weinig satire. Wel zitten er weer wat woordgrappen in en leuke fantasie-vondsten. Niet genoeg voor mij. Ik miste de magie letterlijk en figuurlijk.

Reacties op: Het geheim van de Koemvallei

Schijfwereld 30 - Bam! - Terry Pratchett
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 19,99 Bestel het e-book € 9,99