Schoonmaakster blijf bij je leest!

Pierre MG Peeters 12 augustus 2017
"Het is maandag vandaag" vertelt het verhaal van schoonmaakster Julia, die na haar studies teert op een geschreven boek.
Julia wil je als schoonmaakster echt niet in je huis hebben. Zij neemt als het ware bezit van je woning, van je appartement en doet zich tegoed aan de infrastructuur (geniet van het zonnige dakterras, van een bed...) en schrikt er niet voor terug om aangebroken verpakkingen van voedsel verder op te eten en geopende drank leeg te drinken. Zij doet erg consequent want de lege verpakking(en) neemt ze mee naar huis, want als de lege verpakking er niet meer is, zal niemand merken dat het weg is.
Zij komt ook geregeld in conflict met de huisbewoners waar zij poetst.
Julia worstelt mijns inziens met haar persoon en in uitbreiding met haar leven. Weet ze wel wat ze wil?
Het boek mist diepgang, maar is erg beschrijvend geschreven uit het oogpunt van Julia.
Sytske van Koeveringe kon mij met dit debuut helemaal niet raken.
Er blijven te veel vragen over! wat betekent nu eigenlijk de titel? Dit kon ik niet achterhalen. ik mis enige duiding!
De cover van het boe oogt mooi en speciaal en trekt wel aan. De flaptekst daarentegen zou me zeker niet aanzetten tot de aankoop van het boek.

Meer recensies van Pierre MG Peeters