Sterk begin van de reeks!

15 juni 2019
Ik ben altijd iemand geweest die het heel erg voor (zee)meerminnen heeft gehad, in al hun vormen. Doorheen de jaren heb ik meerdere verhalen met meerminnen gelezen - sommige goed, de meeste... minder goed. Deze reeks hoort gelukkig bij de eerste categorie.
Dit is ab-so-luut een Coverlove! Mijn goden. Die tekeningen, de kleuren, de vormen, het lettertype. I'm utterly in love!
En met de inhoud ben ik dat ook. Als taalfanaticus vind ik het ten eerste geweldig hoeveel er in dit boek met taal gespeeld wordt, en met zoveel verschillende ook! Een geweldig idee, en elke keer doe ik weer nieuwe ontdekkingen.
De wereld is origineel opgebouwd. Het zou makkelijk zijn om je als auteur te baseren op de gewoonlijke verhalen over meerminnen - die er bij tientallen te rapen vallen -, zowel meerminnen met positieve of negatieve kanten, of om gewoon de mensen onder water te plaatsen. Donnelly maakt een soort kruising, en da's supergoed gedaan. Het zorgt voor herkenbare elementen en nieuwe elementen, en die combinatie werkt verrassend goed.
Venetië zit erin, hoe cool is dat?! (Ik hou van Venetië, dus natuurlijk zijn dit pluspunten.)
De zes hoofdpersonages zijn allemaal meisjes - duidelijk een geval van feminisme hier, voor de mensen die daarnaar op zoek zijn. Sera is natuurlijk geweldig, en Neela ook, maar ik wil graag een shoutout doen naar Astrid. Zij is natuurlijk het iets obscuurdere lid, waarvan nog niet echt geweten is hoe het helemaal met haar zit en of ze te vertrouwen is, maar dat vind ik net intrigerend aan haar. Er is duidelijk meer aan de hand met haar. (Op het moment dat ik dit schrijf, heb ik de boeken al een paar keer gelezen, dus ik weet wat het is, maar ik vind 't nog steeds goed gevonden.) Personages met een twijfelachtige, grijze-zone-achtige achtergrond zijn dikwijls erg interessant - voor mij dan toch - omdat die echt een (achtergrond/oorsprongs)verhaal hebben te vertellen dat hun acties verklaart, en dat is hier zeker het geval.
Er wordt duidelijk een lijn getrokken naar milieuproblemen, veel meer en veel duidelijker dan in de meeste YA's - en ook zeker een pluspunt.
Wat een beetje jammer is, is dat de intro van het boek redelijk lang duurt. Het is pas na een honderdtal bladzijdes dat er effectief iets gebeurt - daarvoor is het vooral introductie tot de personages en de wereld. Dat is natuurlijk wel nodig, maar naar mijn gevoel kan dat wel een beetje sneller. Maar daarna gáát het ook snel. Heel erg snel.
Absoluut de moeite!
8,3/10