Geraakt door echte verhalen

In het begin is het even wennen aan de schrijfstijl en het duurt even voor ik in het verhaal zit. Daarnaast moet ik wennen aan de opbouw van het verhaal. Het is even onduidelijk hoe het verhaal in elkaar zit.

Het verhaal gaat over een heftig onderwerp en je leert een andere kant van de oorlog kennen. Je wordt meegenomen op de reis van Saskia Harkema. Je leert de mensen kennen en je ziet de ‘menselijke’ kant van de oorlog. Je leert de personen achter de getalletjes kennen. Het is confronterend.

De quotes in het begin van elk hoofdstuk zorgen voor kippenvel en laten je nadenken over je eigen vrijheid, maar ook over de oorlog. “Blijven of gaan?” laat eerlijke verhalen zien van echte mensen. De verhalen zijn heftig en soms doen ze pijn. De eerlijkheid van Saskia Harkema naar zichzelf toe is een mooi gegeven.

De hele recensie is te lezen op: http://www.veroniquesboekenhoekje.nl/recensie-blijven-of-gaan-saskia-harkema/

Meer recensies van Veronique Janssen