Rommelig verhaal

Aalscholver 14 oktober 2023
De kapperszoon vertelt enkele gebeurtenissen uit het leven van drie generaties kapper Weiman. Opa Jan, zoon Cornelis en kleinzoon Simon. Het verhaal draait om Simon die op dit moment nogal ongemotiveerd een kapperszaak in Amsterdam heeft. Zijn moeder Anja doet vrijwilligerswerk met geestelijk gehandicapten door deze elke zaterdag te begeleiden in een Amsterdams zwembad. Zij doet dit samen met vriendin Elly.
Elly maakt echter een grote reis met haar vriend Ko, zodat er een invaller voor haar moet komen. Deze invaller is Simon, die nu dus elke zaterdag met zijn moeder de begeleiding van deze kinderen doet.
Opvallend is de lichamelijke aantrekkingskracht die de homoseksuele Simon voelt voor Igor, een van de gehandicapte kinderen.
Op zeker moment doet een schrijver zijn intrede in het verhaal. Deze man zegt geïnteresseerd te zijn in het bestaan van een kapperszaak en is derhalve regelmatig aanwezig in deze zaak. Uit gesprekken tussen de schrijver en Simon komt een belangstelling naar de vliegramp uit 1977 in Tenerife naar voren.
Omdat de vader van Simon, Cornelis dus, bij deze vliegramp om het leven is gekomen, stelt de schrijver een onderzoek in naar de gebeurtenissen destijds. In dit onderzoek speelt het gebruik van internet de grootste rol.
Het blijkt echter dat helemaal niet zeker is dat Cornelis om het leven is gekomen. Hij stond wel op de passagierslijst maar het lijkt er op dat hij bij de tussenlanding op Tenerife het vliegtuig heeft verlaten.
Onduidelijk in het boek is waarom Cornelis destijds zijn gezin heeft verlaten om het vliegtuig, samen met een stagiair van de kapperszaak, naar Gran Canaria te nemen.
Een deel van het boek beschrijft de handel en wandel van Cornelis op Tenerife vanaf het jaar 1977 tot nu. Hij heeft een andere naam Carlos aangenomen, gaat werken in een kapperszaak en wordt zelfs eigenaar van deze zaak. Na enkele tientallen jaren zijn zijn toenmalige collega's en later werknemers overleden, met uitzondering van een bejaarde in een verzorgingshuis.
Het verlopen van de tijd wordt beschreven in termen van hondenlevens omdat Carlos in deze periode 4 honden heeft gehad.
In Amsterdam speelt ook nog een zekere Oscar een rol. Hij is de eigenaar van een café waar Simon en de schrijver regelmatig gesprekken met elkaar voeren en elkaar dronken voeren.
Opvallend is het opvoeren van een man met rood haar in het zwembad. Deze man wordt terloops waargenomen en vormt een homoseksuele aantrekkingskracht voor Simon. De omgang van Simon met de door hem lichamelijk ge-adoreerde Igor gaat eigenlijk te ver, als Simon deze jongen zelfs mee naar zijn woning boven de kapperszaak neemt.
De weduwe van Cornelis, Anja dus, blijkt weinig geïnteresseerd te zijn in de gebeurtenissen zoals die zich destijds op Tenerife hebben afgespeeld. Ook Simon is maar matig geïnteresseerd in het lot van zijn vader. Het is vooral de schrijver die er mee bezig is.
Wat er in werkelijkheid met Cornelis is gebeurd, wordt overgelaten aan de fantasie van de schrijver. Het mooie van schrijven is dat je zelf de "werkelijkheid" kunt bedenken, zegt de schrijver.
Leuk is dan ook wel dat aan het einde van het boek blijkt dat Henny, de toenmalige vriendin van moeder Anja, nog steeds met Ko op reis is en bij een bezoek aan een kapperszaak op Tenerife bij Carlos (Cornelis) terecht komt. De twee herkennen elkaar zelfs na 40 jaar nog.
Een geheimzinnige figuur in het boek is de man met het rode haar, die slechts sporadisch genoemd wordt en waarvan de betekenis mij niet duidelijk is. Homoseksualiteit speelt in het boek geen belangrijke rol, maar het blijkt wel dat de meeste mannen van de herenliefde zijn, zoals Simon zelf, maar ook barman Oscar en zelfs de schrijver.
Het is niet moeilijk om in de figuur van de schrijver de auteur van het boek, Gerbrand Bakker dus, te zien. De rol van de honden in het boek is mij niet duidelijk geworden, maar moet op een of andere manier toch wel belangrijk zijn, omdat het boekomslag, zij het zeer vaag, zelfs een hondenkop laat zien.
Het boek is wat mij betreft geen aanrader. Je zou het nogal saai kunnen noemen en de meeste beschreven personen komen nogal ongeloofwaardig over. Ook wat spanning betreft valt er weinig te halen.

Meer recensies van Aalscholver