Interessant verhaal

Aalscholver 16 oktober 2023
Voor mij was het onbekend dat er zoveel mysterie rond het overlijden van Tchaikovsky heeft bestaan. Het lezen van deze historische roman was derhalve interessant.
Het boek bestaat uit twee verhaallijnen. De eerste verhaallijn beschrijft een periode van 3 dagen in het jaar 1893, waarin Pjotr Tchaikovski komt te overlijden. Hij is op dat moment al een zeer gevierd componist, dus de bezoeken aan zijn opgebaarde lichaam zijn talrijk.
De tweede verhaallijn betreft het leven van een doofstomme jongen, Kolja. Deze beschrijving wordt gedaan door middel van dagboekaantekeningen van Modest Tchaikovski, de broer van Pjotr.
De hoofdstukken van beide verhaallijnen wisselen zich continu af, hetgeen bij mij wel enigszins vermoeiend was omdat ik me steeds weer moest realiseren vanuit welk perspectief e.e.a. geschreven is.
Modest heeft de opvoeding van Kolja op zich genomen , omdat Kolja doofstom is en op 8-jarige leeftijd in een isolement verkeert en zijn moeder zich er niet mee bezig wil houden.
Modest en Kolja reizen af naar Lyon voor een jarenlange behandeling door een in doofstomme kinderen gespecialiseerde arts. Op 18-jarige leeftijd van Kolja is het zowaar gelukt dat hij kan liplezen en ook in staat is om te praten.
Door de dagboekaantekeningen van Modeste tussen 1875 en 1893 komen we het e.e.a. te weten rond het leven van Pjotr die veelvuldig Petja wordt genoemd. Het blijkt dat hij een keer met tegenzin getrouwd is met Antonina Ivanovna, uitsluitend om aan te sluiten bij datgene wat de maatschappij van hem verwacht. Hij voelt echter niets voor een seksuele relatie met haar. Deze taak wordt overgenomen door de trouwe huisknecht van Pjotr, Aliosja Sofronov. Op reis door Italiƫ blijkt deze behandeld te moeten worden door een arts vanwege een syfillisaandoening.
Hier trof ik voor het eerst leuke humor aan vanwege de uitspraak van Modeste, dat Sofronov maar niet zo dom had moeten zijn "om een dwarsgebakken brood te gaan halen".
Duidelijk is in ieder geval dat Petja worstelt met zijn homoseksualiteit, een geaardheid die tot verbanning naar Siberiƫ kan leiden.
Het grote mysterie in het boek betreft de doodsoorzaak van Pjotr Tchaikovski. Er wordt alom van uitgegaan dat de cholera hiervoor verantwoordelijk is. Kolja, die inmiddels een volwassen man is geworden, hecht geen waarde aan dit verhaal en gaat op onderzoek uit. Het blijkt dat er via brieven met verhalen omtrent Pjotrs seksuele escapades mensen zijn die dit in de openbaarheid willen brengen. Dit betreft o.a. een door huishoudster Sofja Jersjova onhandig aan haar zus geschreven brief met insinuaties omtrent Pjotrs homoseksuele neigingen.
Pjotr is ook lid van een jaargroep uit zijn studententijd. Deze groep heeft het begrip "eer" hoog in het vaandel staan en komt voor de vraag te staan in hoeverre Pjotr nog al of niet door hen gesteund kan worden.
Pjotr ziet het leven intussen niet meer zo zitten. Tijdens het componeren van zijn 6e symfonie, bedenkt hij dat een zelfmoord met arsenicum de beste oplossing is.
Hier wordt het verhaal dus een detective, omdat nu uitgezocht moet worden wat de werkelijke doodsoorzaak van Pjotr is geweest.
Deze verwikkelingen zijn in werkelijkheid uitgebreid onderzocht en Japin geeft aan het eind van het boek enkele literatuurverwijzingen.
Ook de namen van alle in het boek optredende personen (ongeveer 20) worden genoemd.

Meer recensies van Aalscholver