Hate it or love it

Akke Froukje 30 november 2019
Toen ik het boek zag, sprak het me niet direct heel erg aan; dit was niet zozeer het soort thriller dat ik normaal lees. Door de vele goede recensies, lovende woorden en vele sterren die dit boek kreeg, werd ik toch wel nieuwsgierig naar dit boek. Ik heb me daarom opgegeven om dit boek voor de Hebbanbuzz te lezen. Helaas bleek mijn gevoel te kloppen en was dit boek niet zo mijn ding.

Het boek begint met een vrouw die is vermoord en waar daarna met een gruwelijke wijze mee om wordt gegaan. Daarna gaat het verhaal verder met het team zware misdrijven in Edinburgh waar Luc Callenach bij komt werken. Al snel komt het team in aanmerking met de vermoorde vrouw. Lees: een lijk die niet meer te identificeren is, alleen maar door de losse tanden die erbij liggen. Ze gaan ervan uit dat het Elaine Buxton is, een vermiste advocate.

De vermoorde vrouw blijkt Elaine niet te zijn, want de moordenaar houdt Elaine gevangen en heeft daarvoor in de plaats een ander vermoord. Elaine haar tanden liggen erbij, vandaar dat er gedacht werd dat zij het was.
Daarna wordt er een ander vermist en vermoord. Deze heeft veel overeenkomsten met het verhaal van Elaine Buxton; uitmuntende schoolresultaten, allebei een hoog academische titel, allebei zeer gewaardeerd in hun beroep, hardwerkend en toegewijd.

Het team van zware criminaliteit probeert een volgende vermissing en moord te voorkomen. Ook komen ze erachter dat Elaine nog in leven is. In het verhaal lees je of het hen lukt om de vermiste vrouwen op te sporen.

In het verhaal worden de hoofdstukken afgewisseld met twee personages. Aan de ene kant heb je de dader van de moord, Reginald King en aan de andere kant die van inspecteur Luc Callanach. Naast dit beschreven verhaallijn is er nog een verhaallijn omtrent Ava Turner. Zij leidt een onderzoek waar de dader nog niet van bekend is.

Aan het begin van het boek kom je er direct achter wie de moord heeft gepleegd en hoe het is gebeurd. Hierdoor nam het veel spanning bij me weg. Ik heb best wat moeite gehad om door het boek te komen. Ook omdat er een aantal lugubere scenes in zitten en daar houd ik niet zo van. Op een gegeven moment kon het verhaal me even niet meer boeien en heb ik het boek een paar dagen aan de kant gelegd. Ik heb het einde gelezen en dat was wel oke, maar ik was nog niet enthousiast.

Door de lugubere scenes en een verhaal dat me niet kon pakken geef ik het boek twee sterren.

Meer recensies van Akke Froukje